Petíciót indít a DK is a kínai akkumulátorgyár miatt, várhatóan jövő héten adja be népszavazási kérdéseit az LMP

Varga Zoltán, a DK országgyűlési képviselője elmondta, pártja tájékoztatókampányt indít, szórólapozni fognak és utcai aláírásgyűjtésbe kezdenek. Murguly Mátyás LMP-s politikus bizakodik, szerinte a környezetvédelmi szabályozásokról lehet olyan népszavazási kérdéseket benyújtani, amiket átenged a helyi választási iroda.

Sajtótájékoztatót tartott szeptember 6-án Debrecenben a DK az előző nap megkötött, a CATL akkumulátorgyárának építéséről szóló megállapodással kapcsolatban. Ahogy arról tegnap beszámoltunk, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Kölcsey Központban arról beszélt, hogy immár véglegesen eldőlt: a gyárat megépítik Debrecenben.

CATL - A tegnapi nyilvános aláírási ceremónia
facebook.com/szijjarto.peter.official

Varga Zoltán, a DK országgyűlési képviselője emlékeztetett, már az első, a témában tartott sajtótájékoztatóján jelezte: a beruházásról kormányzati szinten határoztak, a helyi fideszes városvezetésre csak a döntés elfogadtatása hárult. A legutóbbi közgyűlésen Papp László (Fidesz) polgármester arról beszélt, ha Gödhöz hasonlóan különleges gazdasági övezetté nyilvánítanák a gyár területét, akkor visszavonulna a politikától. Varga elmondta, az ő olvasatukban ez a kijelentés arra is vonatkozott, hogy amennyiben a kormány „átnyúl” a feje fölött, akkor is távozik. A DK országgyűlési képviselője ezért lemondásra szólította fel a polgármestert. „Kiderült, hogy az elmúlt egy hónapban minden mondata, minden egyes szemrebbenése, utalása, tette a kínai akkumulátorgyárral kapcsolatosan hazugság volt. Ordenáré, mély és gátlástalan hazugság” – mondta. A politikus szerint ugyanis a polgármester már régóta tudja, hogy a gyár sorsa eldőlt.

Varga Zoltán a mai sajtótájékoztatóján
Polgár Tóth Tamás

Nem válaszoltak a kormány és a városvezetés e-mailjeire a kínaiak?

A képviselő úgy látja, Debrecen vezetése történelmi bűnt követett el, mert a beruházás kedvéért feláldozta a város vízkészletét és a lakosok egészséghez való jogát. Varga elmondása szerint Papp László maga ismerte el egy egyeztetésen, hogy a kínai fél nem árul el adatokat a gyár technológiai hátterével kapcsolatban. „Még a Pappék vagy a kormány által elküldött e-mailekre sem hajlandó annyit sem válaszolni, hogy visszaigazolja, megkapta azokat” – közölte a politikus.

Varga Zoltán felhívta a figyelmet arra, hogy a gödi Samsung-gyár a hatósági engedélyek ellenére okozott környezeti problémákat, mint mondta, a gödi vízbázisban és a talajban megjelent a lítium, ami visszafordíthatatlan károsodásokat okozhat az emberi szervezetben. A politikus szerint valószínű, hogy Gödhöz hasonlóan Debrecentől is elveszi a kormány a gyárat, így a városnak nem származik majd haszna a beruházásból.

Aláírásokat gyűjtenek és szórólapoznak

A DK országgyűlési képviselője kijelentette, mindent megtesznek azért, hogy Debrecen lakosait tájékoztassák a környezeti kockázatokról. A következő két hétben tájékoztató füzeteket juttatnak el a debreceniek postaládájába. A párt petíciót is indít, utcai aláírásgyűjtő kampányba kezd. (Mint arról korábban beszámoltunk, az LMP már indított egy online petíciót ebben az ügyben.)

Polgár Tóth Tamás

A Debreciner kérdésére Varga Zoltán elmondta, a párt jogászai még dolgoznak a petíció pontos szövegén. A politikustól azt is megtudtuk, hogy tudományos szereplőkkel egyeztetve elkezdték egy lakossági fórum vagy konferencia előkészítését is.

Az LMP szerint Németország szigorúbb feltételeket szabott a CATL-nek

Nem sokkal a DK után Murguly Mátyás, az LMP debreceni politikusa is sajtótájékoztatót tartott a tegnapi bejelentésről. Szijjártó Péter azon gondolatára, miszerint a nyugati országok nemzeti alapon diszkriminálják Kínát, azt reagálta, hogy nem a nyugatiak nem akarnak üzletelni a kínaiakkal, hanem a kínai gyárak a szigorú környezetvédelmi előírások miatt nem települnek be olyan nyugati országokba, mint például Németország. A sajtótájékoztató végén felhívtuk az LMP-s politikus figyelmét, hogy Németországban már épített üzemet a CATL, de szerinte az ottani üzemnek szigorúbb elvárásoknak kellett megfelelnie, mint a most Debrecenben épülő gyárnak.

Murguly Mátyás a mai sajtótájékoztatóján
Polgár Tóth Tamás

Murguly szerint a CATL-gyár nem szolgálja a debreceniek érdekét. Mint mondta, gazdasági vízfejet alakít ki, ezáltal közlekedési problémákat, légszennyezettséget és zsúfoltságot eredményez, miközben a laza és nem kellőképpen ellenőrzött környezetvédelmi előírások a lakosság egészségét veszélyeztetik. „Magyarországon az ipari létesítményeknél laza szabályozások vannak arról, hogy milyen légszűrő vagy víztisztító berendezéseket kell alkalmazni, és ezeket sem ellenőrzik kellő mértékben. Komáromban ennek köszönhetően az akkumulátorgyár hulladékvize a Dunába ömlik, alig kezelve. Ez borzalmas a Duna élővilágának és azoknak is, akik a folyó vizét isszák” – magyarázta.

Jövő héten adnák be a népszavazási kérdéseket

Az általa hetekkel ezelőtt beharangozott helyi népszavazási kezdeményezésről azt mondta, valószínűleg lesznek olyan kérdései, amelyeket a helyi választási iroda át fog engedni. Mint mondta, a kérdéseit annak figyelembevételével fogalmazta meg, hogy egy sikeres népszavazás úgy akadályozza meg a CATL-gyár jelenlegi koncepció szerinti építését, hogy ne gátolja a lakosság mindennapi életét. Arra is törekedett, hogy ne lehessen visszadobni arra hivatkozva, hogy nemzetstratégiai érdeket sért vagy költségvetési tételt érint.

Az álláspontja szerint környezetvédelmi szabályozásokról lehet helyi és országos népszavazást is tartani. A politikus szerint ilyen szabályozási kérdés lehet a zöldfelületi moratórium, amellyel a hőszigethatást próbálnák meg ellensúlyozni, illetve a vízhasználati korlátozás, amellyel arra késztetnék az újonnan betelepülő cégeket, hogy minél víztakarékosabb technológiákat hozzanak Debrecenbe, vagy ne települjenek ide. „Meg tudjuk mondani azt, hogy milyen gyárakat és milyen fejlődést akarunk. Bárhogy is alakuljon, erre az egyik legjobb eszköz a népszavazás” – fogalmazott.

Polgár Tóth Tamás

A Debreciner kérdésére Murguly Mátyás elmondta, jelenleg az LMP jogászainál vannak a kérdései, a terveik szerint jövő hét közepére készen lesznek a pontos szövegezéssel, és beadja azokat a helyi választási irodának.

Kapcsolódó írások:

- Már 2025 elején elkezdené az akkumulátorgyártást Debrecenben a CATL – Aláírták a megállapodást a kínai óriásvállalattal

- Semmit sem mond a debreceni akkumulátorgyárról a Future of Debrecen és a Nagyerdőért Egyesület

- Nem vesz részt a DK a debreceni akkumulátorgyárról szóló városházi, zárt ajtós egyeztetéseken

- Már több mint két éve folyamatosan készítették elő a CATL debreceni akkumulátorgyárát – Kósa Lajos szavai szerint

- Nem tudja garantálni Debrecen biztonságos vízellátását a városvezetés – közölte a DK

- „Ha a folyók kiszáradnak, az akkumulátorgyárak sem fognak működni” – A környezetvédelmi aggályokról szólt Debrecen közgyűlése

- „Az lesz a vége, hogy Debrecen élhetetlen szellemvárossá válik” – Sajtótájékoztatót tartott az LMP az akkumulátorgyárról

- Elvileg lehet helyi népszavazást tartani a kiemelt beruházássá minősített debreceni akkumulátorgyárról

- Még egy kínai akkumulátorgyár épül Debrecenben?

- Helyi népszavazást kezdeményez az LMP a kínaiak debreceni akkumulátorgyáráról

- Aggodalmát fejezte ki a DK a Debrecenbe települő CATL-akkumulátorgyárral kapcsolatban

- Sürgősségi megvitatást kért a Debrecenben felépítendő kínai gigagyár ügyében az MSZP-s képviselő

- Szenzációs őrület, hogy ez mekkora giga!

- Hiányzó tájékoztatás, zajszennyezés, kevés munkahely a helyieknek – Ezekről számoltak be a gödi akkumulátorgyár mellett élők

- Az elmúlt évek egyik legnagyobb beruházása a Debrecenben épülő dél-koreai katódgyár, de sok még a tisztázatlan kérdés

Ha fontosnak tartod, hogy a Debreciner folytathassa a munkáját, akkor támogasd! Rajtad múlik!

Ezt tartalmat minden olvasónk elérheti. Ha összes írásunkat olvasni szeretné, legyen előfizetőnk! Előfizetéshez kérjük kattintson ide.