SZÓ SZERINT

A német autógyárak fenyegetése miatt fogadja be a kínai akkugyárakat a magyar kormány?

A Mikepércsi Anyák a Mercedes-Benz csoport igazgatótanácsa elnökének és a Mercedes-Benz vezérigazgatójának, Ola Källeniusnak, a BMW igazgatótanácsa elnökének, Oliver Zipsének és az Audi AG vezérigazgatójának, Markus Bernhard Duesmann-nak címzett – mindhármuknak azonos tartalmú - nyílt levélben kér hivatalos állásfoglalást a Magyarországra települt német autógyártóktól.
Tiltakozó menet és demonstráció a CATL akkumulátorgyára ellen – 2023. január 28.
Polgár Tóth Tamás
Magyarország külgazdasági és külügyminisztere nyilatkozataiban a német autógyártókra hárítja a felelősséget, amikor - az akkumulátor-nagyhatalmi törekvés keretében - tömegesen teszi lehetővé az ázsiai, főképp kínai akkumulátorgyárak Magyarországra települését, és mindezt az autóiparban dolgozó emberek állásának megmentésére hivatkozással teszi – emlékeztet a Mikepércsi Anyák a Környezetért (Miakö). Szijjártó Péter miniszter az amerikai CNBC csatornának adott interjúban konkrétan meg is nevezi, hogy a Mercedes-Benz miatt jön Debrecenbe a CATL akkumulátorgyár.

A Miakö tudomására jutott legfrissebb hírek szerint Győr városában telefonos közvélemény-kutatás keretében - félelmet keltő módon – például azzal a kérdéssel manipulálják az embereket, hogy „Akkor is ellenzi az akkumulátorgyárat, ha az Audi emiatt kivonul Győrből?”

A Mikepércsi Anyák nyílt levelének – amit alább teljes terjedelmében közlünk – célja az, hogy a német autógyártók adjanak ki hivatalos állásfoglalást arról: nem gyakorolnak nyomást Magyarország kormányára, és a gyáraik jövőbeni működésének nem feltétele egyetlen akkumulátorgyár Magyarországra települése sem.

Tiltakozó menet és demonstráció a CATL akkumulátorgyára ellen – 2023. január 28.
Polgár Tóth Tamás

Tisztelt Vezérigazgató Úr!

A Mikepércsi Anyák a Környezetért Egyesület nyílt levél formájában intéz kérést Önhöz.

A Miakö szervezet célja a lakókörnyezetünk épített és természetes értékeinek megóvása a gyermekeink és a jövő generációi számára. A szervezetünk emellett célul tűzte ki, hogy a településünk lakóinak érdekeit képviseli minden olyan esetben, amikor a lakosok egészséges és biztonságos környezethez való joga veszélybe kerül.

Mi, mint gyermekeinket és unokáinkat féltő anyák, aggódva szemléljük, és minden tőlünk telhető módon teszünk is az ellen a folyamat ellen, ami országosan és a lakóhelyünk vonatkozásában történik. Magyarország Kormánya elhatározta, az akkumulátorgyártás terén Európa második legnagyobb gyártó kapacitásával kíván rendelkezni, olyan módon, hogy külföldi, főleg kínai cégekkel köt megállapodásokat arról, hogy hazánkba települjenek.

Természetesen tisztában vagyunk a „Zöld Átállás” és az „Elektromobilitás” összefüggéseivel és az Európai Unió ezirányú törekvéseivel is. Ugyanakkor azzal is tisztában vagyunk, hogy az elektromos gépjárművek kritikus alkatrésze az akkumulátor, amelynek előállításakor a gyártási lánc minden fázisában súlyosan terheli a környezetet, legyen szó akár a nyersanyagok bányászatáról, az alkatrészek előállításáról, összeszereléséről, vagy az elhasználódott telepek újrahasznosításáról. Az akkumulátorgyártás rendkívül energia- és ivóvíz igényes eljárás.

Magyarország Kormánya az akkumulátor ipari stratégia kialakításakor - véleményünk szerint - nem vette figyelembe, hogy jelenleg is válság van az energiabiztonság terén. Emellett a klímaváltozás miatt a rendkívül magas vízigény kielégítése is kétséges. A nyersanyagot valószínűleg úgy akarják biztosítani, hogy az országunkba tömegével települő akkumulátorgyártással foglalkozó klaszterek leginkább környezetterhelő gyáregységei az újrahasznosító üzemek lesznek. Olyan nagy mennyiségű akkumulátor előállítását tervezik kis hazánkban, amely az „Elektromobilitáshoz” vagy „Zöld Átálláshoz” való hozzájárulásunk mellett mind terület, mind lakosság viszonylatában aránytalanul nagy mértékben terheli majd a környezetünket és visszafordíthatatlan károkat okozhat termőföldjeink és ivóvízkészletünk elszennyezésével.

A legfőbb probléma, hogy Magyarország Kormánya az akkumulátoripari stratégia megalkotásakor nem vonta be az állampolgárokat. Világos üzleti terv nélkül számolatlanul öntik a közpénzt az akkumulátorgyárak működéséhez szükséges infrastruktúra fejlesztésére, és munkahelyteremtés címén vissza nem terítendő támogatásként 100 milliárdokat adnak a gyáraknak. Ugyanakkor több alkalommal, amikor az emberek irányába kommunikálnak arról, hogy miért is van erre szükség, önökre, gépjárműgyártókra hivatkoznak, miszerint a német tulajdonban lévő autóipari cégek csak akkor hajlandóak a jövőben hazánkban működni, ha az autóikhoz szükséges akkumulátorgyárakat is beengedjük Magyarországra. A kormány félelmet kelt az emberekben, ha kivonulnak az autógyárak Magyarországról, válságba kerül a gazdaság, ami jelentősen függ az autóipartól, melynek következményeként nagyon sokan elvesztik a munkahelyüket. Magyarországon a munkanélküliség rendkívül alacsony, és az újonnan hazánkba települő gyárak működtetéséhez nagyszámú, főleg ázsiai munkaerő alkalmazását tervezi a kormány. Az emberek felé azzal indokolja, hogy azért van szükség a százeres nagyságrendű külföldi munkaerő importálására, hogy az autóiparban dolgozók megőrizhessék az állásukat.

Ajánlom figyelmébe Szijjártó Péter, a Magyar Kormány Külgazdasági és Külügyminiszterének az amerikai CNBC tévécsatornájának adott interjúját. Ebben Szijjártó Péter tényként kezeli, hogy a német autógyártók miatt települnek Magyarországra a kínai akkumulátorgyárak. Kijelenti, hogy az autógyártókkal történő tárgyalások során az autógyártók vezetői kérik, hogy győzze meg az üzleti partnereiket, beszállítóaikat, a kínai akkumulátorgyárakat arról, hogy települjenek a lehető legközelebb az autógyáraik közelébe, Magyarországra. A CATL akkumulátorgyár vonatkozásában konkrétan ki is jelenti a miniszter, hogy a Mercedes-Benz Group AG miatt települ Debrecenbe, és a Debrecenben épülő BMW-gyár miatt települ a gyár közvetlen szomszédságába az EVE Energy.

Ez több szempontból is aggályos. Egyrészt úgy tűnik számunkra, hogy a külügyminiszterünk nem megengedhető módon befolyásolható, irányítható önök által, és nem feltétlenül a magyar emberek érdekeit képviseli, másrészt felmerülhet a szabad verseny megsértése, kartellezés gyanúja, mert ilyen módon egyes autó- vagy akkumulátorgyártók jogosulatlan előnyben részesülnének a versenytársaikkal szemben.

Tisztában vagyunk azzal, hogy egyes információk az üzleti titok kategóriájába tartoznak, de szeretnénk elkerülni a félreértéseket és a további kellemetlenségeket. Arra kérjük Önőket, hogy hivatalos nyilatkozat formájában tájékoztassa a magyar embereket, hogy Magyarország Kormányának képviselőivel történt üzleti tárgyalások lefolytatása alatt akár utalás szintjén sem fordult elő olyan, hogy akkumulátor gyárak vagy konkrét akkumulátorgyártó cég Magyarországra településétől tették függővé a gyáregységeik Magyarországon történő működését.

Továbbá érdekli a Mikepércsi Anyákat az is, hogy – amennyiben valóban Önök kérték a kínai gyárak beengedését Magyarországra - mennyire voltak tisztában azzal, amikor az akkumulátorgyárak Debrecenbe telepítéséért lobbiztak, hogy a megvalósítás hogyan fog megtörténni. Hol, milyen területeket ajánl a helyi önkormányzat, azok a területek milyen távolságban lesznek a lakott területektől, ez a közelség mennyire lesz káros hatással az ott élő több ezer ember egészségére, az engedélyeztetési eljárások mennyire lesznek jogszerűek. Az Aarhusi Egyezményt mennyire tartják be az előzetes tájékoztatás tekintetében, valamint az akkugyárak környékén élő emberek házainak elértéktelenedése esetén hány kártérítési per indul majd, amelybe esetleg – e miniszeri kijelentések okán - a német autógyárakat is felelősként nevezhetik meg a károsultak.

Amennyiben igaz, hogy a német autógyárak miatt kell elszenvednünk az akkumulátorgyárak jelenlétét és működését, tisztelettel kérdezzük, milyen módon kívánják biztosítani a környék lakosságának biztonságát, egészségét, hogyan és milyen eszközökkel szorítják arra a beszállító akkumulátorgyárakat, hogy betartsák a magyar, az uniós és a nemzetközi szabályokat a működésük során.

Amennyiben a német autógyárak miatt települnek ide az akkumulátorgyárak, hogyan kívánják biztosítani a magyar emberek számára az élhető környezetet annak tudatában, hogy az itt gyártott akkumulátorokat használat után vissza kell hozni a gyártás helyére, vagyis Magyarországra.

A német autógyárak, úgy tudjuk, törekednek arra, hogy a legújabb technológiát alkalmazzák, amennyire lehet, védjék a környezetet. Ennek tudatában kérjük Önöket, hogy követeljék meg a beszállító kínai akkumulátorgyáraktól a legújabb technológia alkalmazását, a már elavult lítium-ion akkumulátorok helyett a sokkal környezetkímélőbb megoldások alkalmazását, valamint a környezetvédelmi szabályok betartását.

Az egyesületünk, a Miakö bízik az együttműködésben és tisztelettel várja mielőbbi válaszát a magyar emberek, gyermekeink és az unokáink nevében!

Tisztelettel:
Dr. Fónainé Pásztor Enikő elnök
Mikepércsi Anyák a Környezetért Egyesület

Előzmények:

- Mekkora árat fizetünk a kormány álmáért, hogy akkumulátorgyár-nagyhatalom legyünk?

- Debrecen a magyar kultúra, a tudás és az oktatás egyik bástyája volt. Most ipari áldozattá lesz?

- Jogi fellépés a CATL akkumulátorgyárának katasztrófavédelmi engedélye ellen

- Egyre nő az akkumulátor-ellenes országos összefogás tábora

A CATL kínai akkumulátorgyár debreceni ügyeiről itt olvashatod a Debreciner cikkeit.

Ezt tartalmat minden olvasónk elérheti. Ha összes írásunkat olvasni szeretné, legyen előfizetőnk! Előfizetéshez kérjük kattintson ide.