A női témák kerülnek fókuszba az idei MagdaFeszten

Hatodik alkalommal rendezik meg Debrecenben a MagdaFeszt című programsorozatot október 2. és 5. között.

A MagdaFeszt programjait ismertető színházi sajtótájékoztató elején Újhelyi Kinga és Varga Klári a Szólani most című koncertből adott ízelítőt.

Mátyássy Szabolcs, a Csokonai Színház igazgatója úgy véli, a MagdaFeszt hiánypótló az ország kulturális életében. Szabó Magda születésének 100. évfordulója alkalmából rendezték meg először a fesztivált, a hagyományteremtő céllal született a rendezvény – mondta a direktor, és ezt a hagyományt a továbbiakban is őrizni fogja a Csokonai Színház. A rendezvénysorozat fókuszában a nő, a női lélek és a női alkotók állnak. „A nőknek olyan kreatív energiája, olyan agya és olyan lelke van, ami után mi férfiak gyakran csak kapaszkodhatunk” – vélekedett.

Felidézte, hogy az első MagdaFeszten Szabó Magda egyik legismertebb szövege alapján készült előadást: Az ajtót is játszották, akkor még Naszlady Éva rendezésében. Ennek kapcsán Mátyássy Szabolcs visszaemlékezett arra, hogy sok Ajtó-előadást látott már, és közreműködőként is részt vett már a produkcióban, de számára az egyik legmeghatározóbb az volt, amelyikben Udvaros Dorottya játszotta a főszerepet, és Szabó K. István rendezett – ezt az előadást sikerült meghívniuk az idei MagdaFesztre.

Miklovicz-Nyikos Mónika

Szabó K. István, a Csokonai Színház művészeti vezetője vette át a szót, aki elmondta, hogy ő két éve Kubik Anna főszereplésével látta Az ajtót, és külön öröm számára, hogy most Debrecenben is találkozhatunk Udvaros Dorottya különleges interpretációjával. Ez az előadás szerinte azért különleges, mert a regényen kívül más Szabó Magda-szövegeket is beemel, emiatt egy komplexebb perspektívát tud mutatni.

Ezt követően beszélt magáról a fesztiválól: „kicsiny fesztivál, de nagy a lelke”. Mint mondta, évszázadokon keresztül ahhoz már hozzászokhattunk, hogy a nőket a színpad közelébe sem engedték, a fesztivál egyik célja pedig éppen az, hogy „adjuk meg a lehetőséget a női kifejezésnek, exkluzív módon helye legyen, és mi húzódjunk hátra” – mondta.

A programok ismertetésével folytatta: október 2-án Visky András A test történetei című drámáját láthatja a közönség Visky Andrej rendezésében.

Csokonai Színház

Október 3-án a táncé lesz a terep, ennek részleteiről Nemes Zsófia, a Csokonai Színház tánctagozatának vezetője szólt. Az első program a Nyílt táncműhely lesz, amelyen az érdeklődőket is szeretnék bevonni a táncba. Este pedig két rövidebb előadással várják a közönséget, amelyek kiegészítik egymást, hiszen míg a Blue man... férfiakról szól, a másik előadás, az …és fehér pedig inkább a női lélekbe enged betekintést.

Szabó K. István úgy folytatta, hogy még ugyanezen a napon találkozhatunk Gróf Nádasdy Borbála írónővel is, aki a saját történetén keresztül mutatja be az elmúlt 100 év történelmét, hogy mi történik egy olyan nővel, aki alól a rendszer kihúzza a hovatartozásának lehetőségét.

Csokonai Színház

Este fél 8-tól pedig Újhelyi Kinga Szólani most című koncertjét hallhatjuk, erről Újhelyi elmondta, hogy tavaly novemberben volt a bemutatója. „ Az volt a célom, hogy olyan gyöngyszemeket, darabokat válogassak a kortárs magyar lírából, amelyeknek szerzői még most is közöttünk vannak: élnek és alkotnak.” Ezek a szövegek a mai kor emberéről: férfijáról és nőjéről szólnak elsősorban, nem a közöttük lévő viszony van a fókuszban, hanem a magyarságtudat és a jelenlegi társadalmi helyzetünk. Hozzátette, hogy az alkotók közül nyár elején Lator László elhunyt, de a szövegét meghagyták a műsorban, mert az ő emléke előtt is szeretnének tisztelegni.
Újhelyi Kinga első sorban a „mélységük” alapján választotta ki a verseket, hogy általuk érzéseket, gondolatokat tudjon közvetíteni a kor embere számára. A hangszerelésben Dargó Gergely segített neki, aki produkcióban is részt vesz, Varga Klári, színművész és Pusker János, csellóművész mellett.

Miklovicz-Nyikos Mónika

Szabó K. István az utolsó két napot is ismertette: október 4-én Baluja Petrának, a Csokonai Színház művészeti titkárának A sűrített nő című tanulmánykötetét mutatják be, amely arról szól, hogyan léteznek a színházat alkotó nők, a színházon belül és kívül. Valamint Goda Kriszta Ida regénye című filmjét vetítik az Apolló moziban, este pedig a Budapesti Nemzeti Színház Az ajtó című előadását láthatja a közönség a Csokonai Színház Latinovits termében.

Október 5-én a Kiálts, város! című idén megjelent drámakötetet mutatják be a Csokonai Teátrum előcsarnokában, délután pedig Tóth Kinga költő, hangperformer, vizuális művész Annamária énekel című kötetével a Modemben ismerkedhetnek meg a látogatók.

A MagdaFeszt a Debreceni Református Nagytemplomban zárul az Abigél titkai című előadással, amelyet Piros Ildikó színművész fogalmaz meg.

Végül Mátyássy Szabolcs a következőkkel zárta sajtótájékoztatót: „egy olyan integrációja lesz ez a női gondolkodásnak, a női léleknek, a női megfejthetetlenségnek, amire mindenképp érdemes lesz eljönni”.

A részletes program itt található.

Nagyon kevés a nő a színházi rendezők között

A sajtótájékoztatót követően Szabó K. Istvántól megkérdeztük, minek tulajdonítja, hogy Magyarországon nem nagyon van nő a színházi rendezők között. A művészeti vezető arról számolt be, hogy jelenleg neki is rendező osztálya van a Színművészeti Egyetemen, és bármennyire is szeretett volna nőknek lehetőséget adni a tavalyi felvételin, nem volt köztük alkalmas jelentkező. „Valószínűleg kevesebb olyan nő jelentkezik erre a területre, aki valóban megfelel az itt támasztott kihívásoknak. Ezért vettünk fel három férfit. Azt sem tartom kizártnak, hogy még ma is elsősorban férfiszakmaként él a közgondolkodásban a rendezői munka, nem véletlen, hogy a jelentkezők között is magasabb arányban érkeznek férfiak” – válaszolta.

Arra kérdésünkre, hogy hány olyan opera és prózai előadása van a Csokonai Színház idei évadában, amelyet nő rendez, illetve, hogy a MagdaFeszten kívül milyen egyéb bemutatkozási lehetősége van a nőknek a debreceni teátrumban, Szabó K. István azt válaszolta: az összes táncszínházi előadást – az idei évadban négyet – Nemes Zsófia rendezi, illetve egy prózai darabot (Alice Csodaországban) is női rendező, Bereczki Csilla állítja színpadra. A teljes évad bemutatóit tekintve ezt jó aránynak tartja.

Ezt tartalmat minden olvasónk elérheti. Ha összes írásunkat olvasni szeretné, legyen előfizetőnk! Előfizetéshez kérjük kattintson ide.