„Az adófizetők finanszírozzák a százmilliárd feletti költségvetésű BMW-projektet”

„Jó lenne végre, ha Papp László és a fideszes városvezetés nem ködösen megírt, zavaros előterjesztésekben, illetve propagandaízű sajtótájékoztatókon próbálná elkenni, hogy mi történik valójában a debreceni BMW-beruházás körül” – mondja Mándi László (Momentum).

Mégsem tudta befejezni Debrecen a BMW-gyár területének előkészítését? Határidőhosszabbításokra kényszerül a város című írásunkban ismertettük a város határában felépítendő összeszerelőüzemmel kapcsolatos újabb – eddig elhallgatott – fejleményeket. A történtekről megkérdeztük Mándi Lászlót, a Momentum egyik debreceni önkormányzati képviselőjét, aki a debreceni BMW-beruházás ügyében már korábban is fordult a városvezetéshez. Alább Mándi László reagálását közöljük változtatás nélkül:

Május 6-án, a BMW-gyár megnyitása halasztásának hírére azonnal levélben kerestem Papp László polgármestert. Kérdéseim a következők voltak:
1. Hogyan állnak jelenleg a Terület Debrecen városa által felügyelt előkészületi munkálatai?
2️. A 2018-ban Debrecen által felvett 44 milliárd forintos hitel ellentételezéseként eddig mennyit fizetett ki a BMW a városnak?
3️. Hogyan érinti a hátralévő összeg kifizetését a gyár 1 éves csúszása?
4️. Ez a csúszás milyen plusz finanszírozási terheket ró a városra?

Választ egy héttel később kaptam kérdéseimre, Papp László nevében Szűcs Lászlótól, a Gazdálkodási Főosztály vezetőjétől. Abban bonyolult és körmönfont megfogalmazásban az állt, hogy a gyár megnyitásának csúszása nem érinti az adásvételi szerződést, a szerződés zárása a tervezett ütemben halad, így többlet finanszírozási teher sem merült fel Debrecen számára.

Ehhez képest pár napja napvilágot látott egy előterjesztés, ami teljesen más fénybe helyezi a Papp László által korábban nekem megírtakat.

Az előterjesztésből egyértelműen kiderül, hogy az önkormányzat tulajdonában álló DING Kft., ami az állammal közösen a BMW-gyár területének és környezetének infrastrukturális előkészületi munkáit végzi, jelentősen megcsúszott egyes munkálatok határidőivel.

Látható, hogy kizárólag a földmunkákkal készültek el időben, az összes többi előkészítő munka jelentős késésben van:
- telekommunikációs hálózat kiépítése /új határidő: 2021. 12. 31./
- ívóvíz ellátás kiépítése /új határidő: 2021. 05. 31./
- szennyvíz elvezetés kiépítése /új határidő: 2021. 05. 31./
- gáz ellátás kiépítése /új határidő: 2021. 03. 31./
- esővíz elvezetés kiépítése /új határidő: 2021. 02. 28./
- út csatlakozás kiépítése /új határidő: 2021. 12. 31. /
- intermodális központ kiépítése /új határidő: 2023. 12. 31./

Az előterjesztés sajátossága - Debrecen városvezetésének átláthatatlan és zavaros kommunikációjából következően - hogy a fenti munkálatok eredeti határideje nem derül ki belőle, így csak feltételezni tudjuk, hogy az május 29. volt. A késések közül tehát nem egy van, ami több mint egy év csúszást jelent.

Az előterjesztés szerint a BMW 5 millió eurót, azaz kb. 1 milliárd 750 millió forintot visszatarthat a Debrecennek kifizetendő vételárból mindaddig, amíg a fenti munkák nem teljesülnek. A BMW által megfizetendő összeg végső kifizetési határideje pedig 2024. április 30-ra módosul.

Ezek után nehéz értelmezni Papp László eredetileg küldött válaszát, amelyben azt állította, hogy Debrecent semmilyen anyagi hátrány nem éri a BMW-gyár beruházása kapcsán. Persze a késések valószínűleg nem a BMW megnyitásának 1 éves halasztásához, hanem az állami-önkormányzati beruházások Magyarországon megszokott folyamatos csúszásához köthetők. Ennek ellenére nehéz elképzelni, hogy ha Debrecen az eddig felvett 38 milliárd forintos hitel teljes összegét az eredeti tervekhez képest csak évekkel később tudja visszafizetni az Erste Banknak, ez ne jelentene tíz vagy akár százmillió forintokban mérhető veszteséget a városnak.

Jó lenne végre, ha Papp László és a fideszes városvezetés nem ködösen megírt, zavaros előterjesztésekben, illetve propagandaízű sajtótájékoztatókon próbálná elkenni, hogy mi történik valójában a debreceni BMW-beruházás körül. Hanem kiállna, tiszta vizet öntene a pohárba, és a számok világos bemutatásával a nyilvánosság elé tárná az egymással összehasonlítható eredeti terveket és a mostani tényadatokat. Mert végső soron ez a nyilvánosság, az adófizetők finanszírozzák a százmilliárd feletti költségvetésű BMW-projektet.

Mándi László
Koppányi Szabolcs

Varga Zoltán DK-s országgyűlési képviselő a Facebook-oldalán intézett kérdéseket Papp László polgármesterhez a most nyilvánosságra került szerződésmódosítás kapcsán. A posztjából nem derül ki, hogy kérdéseit ténylegesen eljuttatta-e Papphoz, vagy csak a közösségi hálón publikálta a saját követőinek.

CSAK VELED együtt tudjuk garantálni, hogy az újságíró és a szerkesztő munkájába ne szólhasson bele más, csak Te, az olvasó. Támogasd előfizetéseddel a Debrecinert! Köszönjük!

Ezt tartalmat minden olvasónk elérheti. Ha összes írásunkat olvasni szeretné, legyen előfizetőnk! Előfizetéshez kérjük kattintson ide.