MÁSIK FŐVÁROS

Villamos 2.2

Koppányi Szabolcs

Először a szememet hibáztattam, amikor a Nagyállomásnál megláttam a monitoron, hogy 15 perc múlva indul a következő járat. Már a negyedórát sem akartam elhinni, nemhogy a menetrendszerinti húszat. Nem tapasztalván korábban - jellemzően utazásra (is) használt időpontokban - 12 percnél nagyobb követési távolságot ezeken a síneken. A húsz percet pedig egyenesen rossz viccnek tartottam. Megjegyzem, járványmentes időkben használni szoktam a cég által ajánlott telefonos applikációt útközben, nem nagyon érhetnek tehát már meglepetések. Egyébként általában pontos, valós idejű helyközlést szolgáltatnak a várt járműről. De ezúttal akár atomórát is használhattam volna a várakozás idejének mérésére, a húsz perc alighanem azon szintén húsz perc lett volna.

Mit több, bőséges alkalommal jártam, járok olyan debreceni buszjáratokon, amelyek fél vagy akár egy egész óránként közlekednek. Egyes speciális, például nagyobb cégek munkarendjéhez igazodó járatok még ritkábban. Ezt megérti a helyi polgár. A kettessel egy kicsit más a helyzet. A megépítése idején ugyanis éppen elégszer elhangzott, hogy érdemben fogja segíteni az útvonala mentén lakókat. Ehhez persze járatni kell a kocsikat. Természetesen a vállalat érdekeit is figyelembe véve, az ésszerű utazási óhajok tükrében.

Koppányi Szabolcs

Azt hiszem, a járvány előtt alkalmazott a 6-10-12 „követési” perc mindkét fél számára elfogadható. Természetesen ésszerű lépés volt, hogy éppen a járvány következménye lett az ideiglenes járatritkítás, de nem hiszem, hogy éppen a hétvége kora esték voltak erre a legalkalmasabbak időpontok. Több szempontból sem. Példának okáért jónéhány vonat ekkor érkezett a városba vagy indult innen. Akik a szabadnapjaikon kimerészkedtek otthonról önkéntes karanténjukból, vagy más ügy szólította utazásra, azok számára a (nyári) hét óra hasonlóan túl korainak bizonyult ahhoz, hogy korántsem késő este ennyit kellejen várakozniuk az egyébként jónak, praktikusnak és gyorsnak tűnő szolgáltatásra. Bár a mostani „dicséretem” nem változtat azon a véleményemen, annál is kevésbé mert annak idején nyilvánosság elé tártam, hogy az „új” villamosvonalnak igazi utasforgalmi indokoltsága jó húsz évvel a tényleges megvalósítása előtt lett volna. De jól ismertek, talán nem csupán az itteni polgárok előtt, a megépítésének pénzügyi konstrukciói, felesleges lenne ismételni.

A vállalat idevonatkozó közleménye viszont tanulságos:
„A kialakult járványügyi helyzet miatti kijárási korlátozás enyhítését, a megnövekedett utazási igényeket és az elmúlt időszak üzemeltetési tapasztalatait figyelembe véve társaságunk 2020. június 2-án üzemkezdettől módosítja az autóbuszok, trolibuszok és villamosok menetrendjét.” (Ebben már ismét gyakoribbak hétvégén is az említett viszonylat járatai.) Mondhatnánk, dicséretes rugalmasság. Ne keressük azt a kákát a csomón, hogy vidéken, így Debrecenben is, május 4-től érvényes a korábbi korlátozások enyhítése! Amely természetesen azzal járt együtt, hogy ismét többen fognak utazni. Látnoki képességek nélkül lehetett sejteni, hogy a villamosokon szintén növekszik az utasok száma. De ez legyen, lett volna, a legnagyobb bajunk a vírus helyi hatásait illetően. Hozzátéve, hogy június másodikától nemcsak este, de napközben szintén ismét sűrűbb követési időre számíthatunk.

Facebook

Mindamellett az aktuálisan legfontosabb szempont az, hogy a vállalat remélhetőleg néhány „fillért” megspórolt a természetesen indokolt, járványhoz kapcsolódó intézkedésekkel. Már csak azon önös érdek miatt is kívánjuk, mert a közösségi közlekedés gyakorlatilag az egész világon veszteséges. Ergo az üzemeltetéséhez a költségvetésen keresztül minden Magyarországon adót fizető állampolgár pénze szükséges. Persze annak feltételezésével, hogy ezek a pénzek valóban erre a célra fordítódnak. Igaz, éppen most, amikor a hazai autóipar gyártási számainak minden áron való felpörgetése jóval kitüntetettebb nemzeti cél, nem a legidőszerűbb a tömegközlekedés döccenőit emlegetni.

Ugyanakkor a „ki nevet a végén” szellemében nem nehéz megjósolni, hogy nagyon sokkal több, meglévő vagy ezután beszerzendő „helyi” személyautó állandó napközbeni közlekedtetését nem fogja tudni kezelni a város. Vessenek be bármiféle forgalomirányítási truvájt. Néhány további villamos, troli, busz útvonal számára viszont egyelőre talán még maradt hely.

T. Szűcs József jegyzetsorozata itt olvasható: MÁSIK FŐVÁROS.

CSAK VELED együtt tudjuk garantálni, hogy az újságíró és a szerkesztő munkájába ne szólhasson bele más, csak Te, az olvasó. Támogasd előfizetéseddel a Debrecinert! Köszönjük!

Ezt tartalmat minden olvasónk elérheti. Ha összes írásunkat olvasni szeretné, legyen előfizetőnk! Előfizetéshez kérjük kattintson ide.