A helyszínek és a finanszírozás változik, a minőség marad

Financiális és költözéssel kapcsolatos kihívásokkal néz szembe az új évadban a debreceni Csokonai Színház. Sajtótájékoztatón számoltak be a színházat érintő változásokról, valamint a következő évadban bemutatandó előadásokról.

Elsőként Fülöp Péter, az Emberi Erőforrások Minisztériuma művészeti, közművelődési és közgyűjteményi ügyekért felelős helyettes államtitkára beszélt az elmúlt időszakról, amely olyan kihívások elé állította a színházat, amelyekre korábban még nem volt példa. Köszönetét fejezte ki a színházba járó közösségnek, akik bizalmat szavaztak a Csokonainak. Hasonló bizalom talán sehol a világon nem volt. Az elmúlt időszakban ugyanis rendkívül csekély volt a bérlet- és jegyvisszaváltások száma. Valamint a közönség bizalmát jelzi az is, hogy a következő évadban bemutatandó színdarabokra is elkezdik megváltani a jegyeket, bérleteket, ezzel finanszírozva a hazai előadóművészetet.

Galéria: Csokonai Színház – Egy sajtótájékoztató képei – 2020. június 10. (a képre kattintva megnyílik a galéria)
Lia

Ezt követően bejelentette, hogy a napokban elküldték a színház működtetési megállapodását, amely már vissza is érkezett: néhány napon belül megérkezik az a forrás is, amely évekre biztosítja az állami fenntartói és az önkormányzati fenntartói támogatást. Óriási eredménynek tartja, hogy ezeket a megállapodásokat nemcsak Debrecenben, hanem országosan is úgy sikerült megkötni, hogy fix összegek álljanak a színházak rendelkezésére.

Puskás István alpolgármester kiemelte: Fülöp Péter jelenléte annak megerősítése, hogy milyen jól dolgozik együtt a kormányzat és önkormányzat Debrecen város kultúrájáért. Ez egy tízéves perspektívát kínáló program, ugyanakkor más területeken is rengeteg szálon fonódik össze a nemzeti és lokális kultúra. A mostani együttműködés biztosítja a Csokonai Színház hosszú távú, tervezhető működését. Új korszak nyílik, ami meg fogja erősíteni a Csokonai Színház debreceni és regionális jelenlétét. Majd hangsúlyozta az alkotói közösség fontosságát is, azoknak a munkáját, akik ebben a váratlan vírusos helyzetben is megtalálták azokat a szerepeket és működési módokat, amelyekkel újra fogalmazták magukat, és tudtak szólni a közönséghez.

Lia

Gemza Péter, a Csokonai Színház igazgatója vette át a szót, és megköszönte a támogatásokat, a változásokat, amelyek nagy biztonságot jelentenek a színház számára. Majd az előző évad adatait ismertette: a kényszerű bezárásig 45 százalékkal sikerült növelni a fizető nézők számát, 76,5 ezer fizető néző volt, akik 330 produkcióra váltottak jegyet. A legtöbbet játszott előadás A Pál utcai fiúk volt, éppen a pandémia kezdete előtt volt az 50. előadása. Az elmúlt évadot Gemza Péter nagyon sikeresnek ítéli, és sajnálja, hogy nem működhetett végig a színház, hiszen valószínűleg több rekordot is dönthettek volna.

Ezt követő beszélt a rekonstrukcióról, ami a járványidőszakban is sokat haladt előre. A három állandó játszóhely a következő évadban: a Víg kamaraszínház, a Debreceni Művelődési Központ Pódiumterme és a Lovarda lesz ebben az átmeneti időszakban, amíg a felújítási munkálatok tartanak. Kooprodukciós előadások is várhatók az új évadban a Co-Opera keretében és a Recirquel Újcirkuszi Társulattal karöltve.

Lia
Somogyi-Tóth Dániel, a Kodály Filharmónia Debrecen igazgatója elmondta, hogy a zenés darabokat fokozottan érintik ezek a változások, hiszen a zenekarnak is helyet kell biztosítani az előadások alatt. Az évadban Kálmán Imre egyik népszerű művét, A cirkuszhercegnőt fogják bemutatni, ami nagyon adja magát a Recirquel Újcirkuszi Társulattal való együttműködésre, egyszerre lesz zeneművészet és újcirkuszi produkció is. A co-operás együttműködés Trianon centenáriumi évében egy olyan műre esett, ami országos jelentőségű. Vidnyánszky Attila rendezésében a Bánk bán olyan produkció lesz, amiből Debrecen sem maradhat ki. Az előző évadból műsoron marad a Tosca és a nagysikerű Csárdáskirálynő is.
Lia
Gemza Péter hozzátette, hogy az eredeti tervekben is úgy készültek ezek az előadások, hogy a Lovardában is lehessen őket játszani. Illetve az idei évadra is találtak olyan vígjátékot, mint például korábban a Hogyan nevezzelek? vagy a Tesztoszteron, ami mindenképp szórakoztató lesz a nézők számára: az Őszintén szólva című előadás, ezzel a vígjátékkal fog majd kezdeni a Pódiumteremben a színház.
Lia
Ráckevei Anna színművész is a közösség erejét emelte ki: „ha valóban jól tudunk együttműködni, akkor a legváratlanabb helyzeteket is megoldjuk”. Mint mondta, jó munka csak bizalmi légkörben születhet. Mi sem mutatja ezt jobban, hogy több visszatérő rendező is lesz a 2020-21-es évadban, mint például Sardar Tagirovsky vagy Pass Andrea.

Sardar Tagirovsky, A kaméliás hölgy rendezője is hangsúlyozta, hogy szerencsésnek érzi magát, hiszen olyan alkotókkal dolgozhat együtt, akik nyitottak az új irányokra. A kaméliás hölgy kapcsán megemlítette, hogy számára fontos az a metódus, mennyire lehet valami sorsszerű vagy éppen véletlenszerű. A pandémia előtt Adorján Beáta dramaturggal tettek egy kirándulást, amin bejárták azokat a helyeket, amelyek alapján megírta Dumas A kaméliás hölgyet. Utazásuk során betévedtek egy Sarah Bernhardt nevű étterembe, ahol Adorján Beáta a mosdóban látott egy képet az 52 éves színésznőről, mint kaméliás hölgy. Sardar Tagirovsky elmondta, hogy Sarah Bernhardot is érintette a világháború szele, ami érinthet minket is, illetve az akkori világjárvány, a spanyolnátha. Az ő visszaemlékezéseiből tárnak fel egy világot három női alakon keresztül – az egész XX. század tragédiája egyfajta látomásként jelenik meg.

Lia

Wessely Zsófia színművész mesélt arról, hogy az ő esetében a Kimondhatatlan című előadás próbafolyamatait szakította meg járvány március közepén. Elmondta, izgatottan várja, hogy folytathassák, hiszen szívügyükké vált a darab. A témát Nagy Kirával együtt vetették fel a színház számára. A családon belüli erőszakról szól, ami súlyos probléma a társadalomban. A Kimondhatatlan ráadásul tantermi előadás lesz, ahol a fiatokkal együtt fognak gondolkodni a szereplők, és több szempontból is megvizsgálják a családon belüli erőszak és bántalmazások problematikáját. Wessely Zsófia négy előadásban is fog szerepelni a következő évadban, mint mondta, mindegyik előadás más-más szempontból lesz fontos számára.

Lia

A 2020/21-es évad terve:

Romankovics Edit: Kimondhatatlan (rendező: Madák Zsuzsanna) – osztálytermi színházi nevelési előadás

Xavier Daugreilh: Őszintén szólva (rendező: Gemza Péter) – vígjáték

Erkel Ferenc: Bánk bán (rendező: Vidnyánszky Attila) – opera - A Csokonai Színház és a Co-Opera közös produkciója

Mikó Csaba: Herkules – A kezdetek (rendező: Madák Zsuzsanna) – zenés mesejáték

Bornemisza Péter: Magyar Elektra (rendező: Szabó K. István) – tragédia

Friedrich Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása (rendező: Keszég László) – tragikus komédia

Ulrich Hub: Nyolckor a bárkán – mesejáték

Arany János: Toldi (rendező: Valcz Péter) – zenés ifjúsági előadás

Pass Andrea: Finálé (rendező: Pass Andrea) – finálé egy részben

Alexis Michalik: Edmond (rendező: Keszég László) – történelmi vígjáték

L. Frank Baum—Harold Arlen—E. Y. Harburg: Óz, a csodák csodája (rendező: Ilja Bocsarnikovsz) – musical

A kaméliás hölgy, avagy a kegyvesztettek tündöklése (rendező: Sardar Tagirovsky) – zenés tragédia igaz történetek alapján három felvonásban

Kálmán Imre: A cirkuszhercegnő (rendező: Vági Bence) – nagyoperett - A Recirquel Újcirkusz Társulat és a Csokonai Színház közös produkciója

Ezt tartalmat minden olvasónk elérheti. Ha összes írásunkat olvasni szeretné, legyen előfizetőnk! Előfizetéshez kérjük kattintson ide.