Törődj magaddal – igyál vizet! De milyet?

Naponta legalább két liter. A szakemberek szerint ez az a vízmennyiség, melyre feltétlenül szüksége van szervezetünknek. Nem mindegy azonban, mikor és mit iszunk.

Igazi hőséggel búcsúztatjuk el júniust. Az elmúlt napokban az országban több helyen is 35 Celsius-fok fölé kúszott a hőmérő higanyszála. Sokan a strandokon és a tavak partjainál igyekeznek némi enyhülésre lelni a forróságban. A szakemberek arra figyelmeztetnek, napozáskor, strandoláskor különösen figyeljünk oda a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadék fogyasztására!

Dr. Somogyi Rozália , a térség vízszolgáltatója, a Tiszamenti Regionális Vízművek üzemorvosa, háziorvos azt javasolja, naponta legalább két, két és fél liter folyadékot igyunk. Ebbe a mennyiségbe a levest és a gyümölcsök víztartalmát is bele lehet számolni.

A doktornő hozzáteszi: legjobb, ha a két liter folyadékot egyenletesen elosztva kortyoljuk el. Érdemes rászoktatni magunkat a rendszerességre: ehhez már külön telefonos applikáció is segítséget nyújt, mely figyelmeztet, ha innunk kell.

– Szerencsésebb, ha nem szénsavas és nem édes folyadékot veszünk magunkhoz. Persze, ha valaki szereti a „bubis” vizet, igyon szódát, még az is jobb, mintha nem inna semmit – vélekedik dr. Somogyi Rozália, hangsúlyozva, az sem mindegy, csapvizet, ásványvizet vagy ártézi vizet választunk.

Pixabay

A szakember elmeséli, egyik páciense az ártézi vízre esküdött. Sokáig ugyanarról a kútról hordta a vizet, melyet főzéshez is használt. Egy idő után azonban pajzsmirigy betegség alakult ki nála, melyet – mint utólag kiderült – az ártézi víz magas jód tartalma okozott.

– Ha tehát valaki csak ásványvizet vagy ártézi vizet fogyaszt, érdemes alaposan megnéznie a víz összetevőit és megkérdezni háziorvosát, okozhat-e problémát annak a víznek a rendszeres fogyasztása. Bármennyire is jó azonban egy-egy ásvány- vagy ártézi víz minősége, ásványi anyag tartalma, mindenképpen ajánlatos időnként egy másikra váltani. A tiszta csapvíz esetében nincsen szükség orvosi „kontrollra”, annak folyamatos fogyasztása semmiféle problémát nem okozhat.

A doktornő a víz mellett a friss gyümölcsöket és a cukor nélküli (lehetőleg nem fekete) teát is ajánlja folyadékpótlásként, amely – bár furcsán hangzik – a nagy melegben forrón a legüdítőbb. A hideg folyadék ugyanis fokozza az izzadást, a forró ital ezzel szemben hosszabb távon jobban hűsít.

– A sivatag lakói mindig forrón isszák a teájukat, ennyi tuareg nem tévedhet! – nevet a szakember, akit arról is kifaggatunk, vajon a folyékony kenyerünk, a sör és a kávé mennyire ideális folyadékpótló.

– Az alkoholos italokkal érdemes csínján bánni. Persze, egy pohárka sör vagy egy fröccs mindenkinek jól esik… És bár igaz, hogy a kávé vízelvonó hatású, de erről sem kell teljesen lemondanunk nyaranta. Egy friss kutatás szerint akár három-négy csészényi kávét is megihatunk úgy, hogy semmi bajunk nem lesz tőle. Persze, nyáron érdemes csökkenteni a kávé mennyiségét, vagy ha ez nem sikerül, sokkal több vizet igyunk a kávé után, azaz pótoljuk a vízveszteséget!

Tudták, hogy…

…az agyunk csak akkor üzen, hogy szomjasak vagyunk, amikor már szervezetünknek nagy szüksége van folyadékra? Ne várjuk meg ezt az állapotot!

…hogy az idősek és gyermekek kevéssé érzik a szomjúságot?

…hogy az erős fűszerek vízelvonó hatásúak?

…hogy érdemes az étkezések között vizet fogyasztani, ugyanis a víz felhígítja az emésztő enzimeket, és lassítja a gyomor kiürülését?

Ezt tartalmat minden olvasónk elérheti. Ha összes írásunkat olvasni szeretné, legyen előfizetőnk! Előfizetéshez kérjük kattintson ide.