A műholdfotók alapján 2020-ban mezőgazdasági művelés folyt a BMW-beszállítóknak szánt 100 hektáros területen Debrecen mellett

Úgy tűnik, Debrecen vezetése a beszállítók nyomására dönthetett arról, hogy a kiváló minőségű termőföldeken növeli a BMW-gyárhoz kapcsolódó ipari park területét. A földek önkormányzati megvásárlása még 2020 utolsó negyedévében is zajlott. Az LMP tiltakozik a terület lebetonozása ellen.

CSAK VELED együtt tudjuk garantálni, hogy az újságíró és a szerkesztő munkájába ne szólhasson bele más, csak Te, az olvasó. Egy hónapra csak 1000 forint. Támogasd előfizetéseddel a Debrecinert! Köszönjük!

Ahogy arról a Debreciner is beszámolt, március 17-én a Napi.hu vette észre, hogy egy 100 hektáros, a leendő BMW-gyár melletti terület közművesítésére írt ki nyílt és gyorsított uniós közbeszerzést Debrecen önkormányzata.

Az LMP nevében Schmuck Erzsébet társelnök, a párt országgyűlési képviselője, valamint Jármi Péter, a zöldek által az ellenzéki előválasztáson indított képviselőjelölt március 18-án juttatott el egy közleményt szerkesztőségünkhöz, amelyben kifogásolják, hogy a BMW-gyár miatt újabb termőföldeket tesz tönkre a kormány és a fideszes önkormányzat.

Schmuck Erzsébet és Jármi Péter
Polgár Tóth Tamás

„A klímaváltozás és az ország élelmiszerbiztonsága szempontjából felelőtlen dolog egy újabb 100 hektáros, világszinten is kiváló minőségűnek számító termőföldet lebetonozni” – fogalmaznak a közleményben, szerintük ugyanis jelenleg ennek az előkészítése zajlik. A párt szerint számos példát láttunk már arra, hogy egy nemzetközi cég gazdasági okok miatt néhány évtized után bezárt egy üzemet. Hangsúlyozzák, hogy az autógyártás egyre bizonytalanabb lábakon áll, kétségesnek tartják, hogy az új gyárak a jövőben gazdaságosan tudnak majd működni. Szerintük inkább a minőségi tömegközlekedésé és a kerékpáros infrastruktúráé a jövő. Az újabb 100 hektáros területtel kapcsolatos tender szerintük egy hibás döntés. „A BMW érje be a már eddig kapott területtel, a kormány és a városvezetés pedig ne engedjen egy multi nyomásának, ne árulja el a magyar embereket, akik a jövőben is itt fognak élni, míg a BMW bármikor továbbállhat” – írják. A közlemény végén arra is kitértek: az LMP a termőterületek „lebetonozása, elherdálása” miatt már kezdeményezte a zöldfelületi moratórium bevezetését, de ezt a Fidesz lesöpörte az asztalról.

Barcsa Lajos (Fidesz), Debrecen alpolgármestere február 19-én az önkormányzati tévében beszélt arról, hogy a Debrecenhez tartozó északnyugati gazdasági terület 500 hektáros, amelyből 400 hektár a BMW-é, 100 hektárból pedig beszállítói ipari parkot hoznak majd létre. „Jelenleg a BMW lehetséges beszállítóival is már folytatjuk a tárgyalásokat, és ide ezt a területet is meg kell fejlesszük, valamint értékesítenünk kell majd a területeket” – fogalmazott az alpolgármester. A műsorban egy képet is bemutattak, amelyen látható, hogy a 100 hektáros terület a BMW-gyár közvetlen szomszédságában, attól északra helyezkedik el.

A HOLD Alapkezelő Zrt. blogján, az Alapblogon 2020. szeptember 22-én, jóval az alpolgármester bejelentését megelőzően jelent meg egy interjú Herdon István közgazdásszal, az ország egyik leggazdagabb emberével. Ebben a számos debreceni érdekeltséggel rendelkező milliárdos már beszélt erről a beszállítói parkról, ám az általa elmondottak alapján ekkor még nem volt egyértelmű, hol fogják azt megvalósítani. „A BMW mellett már 100 hektár önkormányzati területre tartanak igényt az autógyár beszállítói, de mivel az érdeklődés továbbra sem lanyhul, egészséges verseny alakult ki. Választhatnak ugyanis a mi tudományos-ipari parkunk, a Déli Ipari Park és a reptér melletti fejlesztési területek között. Az ár, az elhelyezkedés, a közlekedés és infrastruktúra dönthet, hogy végül hova települnek” – olvasható az interjúban.

Arra vonatkozó információt nem találtunk, hogy pontosan mikor született meg a döntés, ami miatt az önkormányzatnak – Barcsa Lajos szavaival élve – „meg kell fejlesztenie” a gyárterület északi szomszédságában található 100 hektárt, ugyanakkor az önkormányzat által kötött 5 millió forint fölötti szerződéseket tartalmazó, a város honlapján elérhető listából kiderül: még 2020 utolsó negyedévében is zajlott az érintett földterületek önkormányzati megvásárlása.

Google Earth

A területről elérhető egy 2020. június 2-án készített Google-műholdfotó, ezen látszik, hogy a most közművesítendő 100 hektárt a tavalyi mezőgazdasági szezonban még művelés alá vont termőföldként hasznosították. Ahogy arról a Debreciner is beszámolt, a BMW-gyár egyik előkészítő fázisaként többmillió köbméternyi humuszréteget hordtak el a majdani üzem területéről. Hasonló munkálatról az új, 100 hektáros terület esetében a debreceni önkormányzat nem adott hírt.

A Kismacs városrész határában fekvő, a beruházás által érintett termőföldek helyenként 40 aranykorona fölötti minőséggel rendelkeznek, vagyis Magyarország legjobb termőterületei közé tartoznak.

CSAK veled együtt működünk. Támogasd előfizetéseddel a Debrecinert!
1 (egy!) ezer forint csak havonta. Köszönjük!

Ezt tartalmat minden olvasónk elérheti. Ha összes írásunkat olvasni szeretné, legyen előfizetőnk! Előfizetéshez kérjük kattintson ide.