„4 évvel előzzük meg a világot” – jelentette ki Kósa Lajos 4 elektromos kukásautó debreceni átadásán

A most átadott hulladékszállító járművek az első darabok Magyarországon, a jövőben 10-et szeretne beszerezni belőlük a DHK. Kósa Lajostól megkérdeztük, hogyan tudja összeegyeztetni a környezetvédelemért és a MotoGP-ért történő kiállást, mire kifejtette: szerinte Hajdúnánáson figyelni fognak a környezetre.
Szalagvágással adták át a négy kukásautót
Polgár Tóth Tamás

Magyarország első elektromos meghajtású kukásautóit adták át március 25-én Debrecenben. A legnagyobb, 26 tonnás járművet a megyeszékhelyen, egy-egy 18 tonna súlyú hulladékszállítót pedig Berettyóújfaluban, Hajdúböszörményben és Hajdúszoboszlón fognak üzembe helyezni. Az átadáson beszédet mondott Papp László (Fidesz), Debrecen polgármestere, Kósa Lajos (Fidesz) országgyűlési képviselő, Kőszegi Dániel, a gépeket gyártó Electromega Kft. ügyvezetője, valamint Varga László, a Debreceni Hulladék Közszolgáltató Nonprofit Kft. (DHK) ügyvezetője, továbbá jelen volt Czeglédi Gyula (független), Hajdúszoboszló, Kiss Attila (Fidesz), Hajdúböszörmény és Muraközi István (Fidesz), Berettyóújfalu polgármestere is.

Papp László a beszédét azzal nyitotta: kukásautó ilyen fogadtatásban még nem részesült – utalva a sajtó nagy számban megjelenő munkatársaira. A polgármester elmondta, a három kisebb jármű azért a fent említett Hajdú-Bihar megyei településekre fog kerülni, mert ezek az önkormányzatok szerződésben állnak a DHK-val. A politikus az előzmények között említette, hogy a városvezetés 2019-ben új környezetpolitikát hirdetett, amelyben a korábbiakhoz képest hangsúlyosabbá vált a környezetvédelem és a fenntarthatóság gondolata. Papp elmondta, a kukásautókat debreceni cég fejlesztette, a tervezésekor a környezettudatosság mellett az üzemeltetési költségek és a hatékonyság is fontos szempont volt. A polgármester kiemelte: a járművek a hagyományos, dieseles gépektől költséghatékonyabban, alacsonyabb zajszint mellett üzemeltethetők. A járműveket 100 százalékban állami támogatásból, az Innovációs és Technológiai Minisztérium által adott 512 millió forintból szerezték be.

Papp László és Kósa Lajos
Polgár Tóth Tamás

Kósa Lajos arról beszélt, hogy Debrecen a magyarországi autóipar egyik vezető városa, nemcsak a BMW és a nagy beszállítók miatt, hanem azért is, mert Mercedes-buszokat szerelnek itt össze, valamint ezek az elektromos kukásautókban is a debreceni Electromega Kft. fejlesztette többek között a hajtásláncot és a vezérlést. A politikus elmondása szerint a hulladékszállítók környezetbarátabbak, 8 év után válnak gazdaságosabbá a hagyományos társaikhoz képest, miközben az üzemidejük megegyezik. A képviselő szerint a mostani bemutató csak a kezdet, Debrecenben hamarosan egy nagyon komoly elektromos haszongépjárműgyártás indulhat be. „Fejlesztési színvonalát tekintve 4 évvel előzzük meg a világot. Ha ezt ki tudjuk használni, akkor itt nemcsak elektromos kukásautófejlesztés lehet, hanem – egyébként a nagy gyárak által igen gyakran alkalmazott – a belső logisztikát működtető teherautókat is ilyenekkel lehet kiváltani, ami környezetbarát, hatékonyabb, olcsóbb, és ami a legfontosabb: debreceni” – fogalmazott a politikus, majd kijelentette: biztos abban, hogy Debrecen az elektromos járműipar magyarországi fellegvára lesz.

Polgár Tóth Tamás

Kőszegi Dániel, az Electromega Kft. ügyvezetője a tájékoztatón azt mondta, Közép- és Kelet-Európában nincs hasonló gyártmány, de Nyugat-Európában is alacsony azoknak a cégeknek a száma, amelyek ilyen járművet tudnak előállítani. Kiemelte, hogy sokat köszönhetnek a Debreceni Egyetemnek, a hétéves fejlesztést megelőzően 10 évvel ugyanis Bartha István vezetésével az egyetemen egy aszinkron motort fejlesztettek, a projekt tapasztalatait pedig ők is felhasználták. Kőszegi elmondása szerint pályázat útján nyertek el a Nemzetgazdasági Minisztériumtól 350 millió forintot, ebből építhették meg a 4 prototípust (nem a most átadott gépeket), amelyeket Magyarországon és Lengyelországban is teszteltek.

Varga László, a DHK ügyvezetője elmondta: már kipróbálták a kukásautókat, és jó visszajelzéseket kaptak a lakosság és a dolgozóik részéről is, a későbbiekben pedig további 10 ilyen autót szeretnének beszerezni.

A beszédeket követő szalagátvágás után megkérdeztük Kósa Lajost: hogyan lehetne tenni a debreceni közlekedés károsanyag-kibocsátásának csökkentéséért, ezen a téren ugyanis egy kukásautó nyilvánvalóan nem hoz majd észrevehető változást. A politikus szerint az jelentene áttörést, ha minden autó elektromos lenne, de ez szerinte ma nem lehetséges.

Megkérdeztük a képviselőtől azt is, hogyan tervezik növelni Debrecen energiatermelésén belül a megújulók arányát, hiszen az elektromos járművek környezeti terhelése nagyban függ a villamosenergia előállítási módjától. „Debrecen nem állít elő villamosenergiát, leszámítva azt a minimális napelemet, amely itt-ott található a városban. Sem erőművünk nincsen, sem olyan megújuló energiaforrásunk, amelyre lehetne támaszkodni” – fogalmazott a politikus. (Tudomásunk szerint van a városnak villamos áramot is előállító erőműve. Debrecen 2020-ban elfogadott fejlesztési tervének előterjesztése a napenergia mellett említi a geotermikus energiát is, mint lehetséges megújuló erőforrást.) Kósa ehhez még hozzátette, hogy az atomerőművek fejlesztésében látja a megoldást, Paks II. pedig már épül.

Az elmúlt napokban a politikus közösségi oldalán számos bejegyzés jelent meg a Future of Debrecen projekttel és a MotoGP-vel kapcsolatban. Kíváncsiak voltunk ezért arra is, hogyan tudja Kósa összeegyeztetni a környezetvédelemért és a MotoGP-beruházásért való kiállást. A válaszában arról beszélt, a MotoGP egy idegenforgalmi- és sportattrakció, a világ egyik legnézettebb sporteseménye. Szerinte figyelnek majd a környezetre, továbbá megemlítette, hogy a hajdúnánási pályán lesznek „E-GP” futamok is (minden bizonnyal a MotoE versenysorozatra gondolt), amelyen elektromos motorkerékpárok versenyeznek majd. Kósa szerint könnyen lehet, hogy a jövőben már inkább az elektromos motorkerékpárok versenyét láthatjuk, a spanyol Dorna Sports jogtulajdonossal kötött szerződésben erre is gondoltak.

(Videó: Budai Péter)

CSAK VELED együtt tudjuk garantálni, hogy az újságíró és a szerkesztő munkájába ne szólhasson bele más, csak Te, az olvasó. Egy hónapra csak 1000 forint. Támogasd előfizetéseddel a Debrecinert! Köszönjük!

Ezt tartalmat minden olvasónk elérheti. Ha összes írásunkat olvasni szeretné, legyen előfizetőnk! Előfizetéshez kérjük kattintson ide.