A SZÓLÁS JOGÁN

Tömeg – közlekedés avagy a hencegés soha nem érhet véget

A debreceni városháza ablakából kicsit másképp fest a dolog, mint például egy buszmegállóban állva, mondjuk, jeges szélben, tűző napon, szakadó esőben.
debreciner.hu

Legutóbbi „Ki tud nagyobbat mondani anélkül, hogy közben elröhögné magát?” versenyünk győztese: Pósán László kormánypárti országgyűlési képviselő. A díjnyertes mondat: „Debrecen a közösségi közlekedés új fővárosa, s példát mutat a magyarországi városoknak”. (Az említett versenyző tavaly augusztus huszadika alkalmából a magyarság fővárosának nevezte ki Debrecent).
A verseny apropója az volt, hogy megkötötte a buszos flottaszerződést a következő tíz évre a DKV és az Inter Tan-ker Zrt.

A fenti remekbe szabott – finoman szólva – valótlanság egy újabb stációja a megátalkodott fővárosozósdinak. Nem, nem fogynak ki belőle Debrecen vezetői. Gazdag a repertoár.

Törő Vanda

A tömegközlekedés (vagy közösségi közlekedés, közforgalmú közlekedés, kollektív közlekedés) – az általános értelmezés szerint – magában foglal minden közlekedési rendszert, amelyben az utasok nem saját járművükkel közlekednek.

Mi most maradjunk a városi közlekedésnél!

Csak kérdezném: eddig melyik város volt a közösségi közlekedés fővárosa? Gondolom, Tarlós idejében még Budapest. Az ott végbement rendszerváltás óta azonban semmi nem jó, ami ott van.

Koppányi Szabolcs

Nézzük csak, mitől is lenne Debrecen a közösségi közlekedés új fővárosa!

Budapest (1 752 286): fejlett közlekedési hálózata révén gyakorlatilag éjjel-nappal bárhová el lehet jutni. 36 különböző villamosjárat, több mint 200 buszjárat, 15 trolibuszviszonylat van. Az éjszakai üzemeltetésű járatok száma a közelmúltban nőtt 37 buszjáratra. Ezeket kiegészíti a Budavári Sikló, a fogaskerekű vasút, a Libegő.

Debrecen (201 432): A DKV 2 villamos-, 5 trolibusz- és 60 autóbuszjáratot üzemeltet Debrecenben.

Szeged (160 766): Az SZKT rendszeresen 5 villamos- és 7 trolibuszvonalat üzemeltet. Az autóbusz üzemű tömegközlekedését a Volánbusz Zrt. végzi. A cég 36 rendszeres autóbuszjáratot üzemeltet

Miskolc (154 521): Jelenleg a társaság 166,7 km autóbusz-vonalhálózaton 44 autóbusz viszonylatot és 12,7 km hosszú villamos-vonalhálózaton 2 villamos viszonylatot üzemeltet.

Pécs (142 873): Csak buszok közlekednek. Nappali 93, éjszakai 11, ideiglenes 3.

Győr (132 034): 59 buszvonal.

Nyíregyháza (116 799): 48 buszvonal.

Tehát az nagyjából egyértelmű, hogy nem vagyunk akkora bajnokok. Szeged ugyan kevesebb buszvonalat tudhat magáénak, ám 12 elektromos üzemű vonalat működtet, ami épp öttel több és zöldebb a mienknél.

Papp László, Debrecen polgármestere az ünnepélyes aláíráson azt mondta, egy város fejlettségét jól szimbolizálja, hogy milyen színvonalú a közösségi közlekedés, milyen járművek járják a város útjait.

De mondott mást is: „Debrecen közösségi közlekedése minden szegmensében megújul, sikeres villamosprojektet tudhatunk magunk mögött, a 2-es villamos igazolta, hogy szükség van rá, a trolibuszok cseréje is megtörtént az elmúlt másfél évtizedben, 2009-ben új autóbuszok álltak forgalomba, ami egy elképesztően nagy dimenzióváltás volt az akkori Volánbuszos körülményekhez képest, de eltelt közel 12 esztendő” fogalmazott.

Törő Vanda
Sikeres villamosprojektet? Hűha! Sikerült nagy keservesen visszaállítani egyetlenegy villamosvonalat 22 év alatt. Ettől azért nem kéne úgy elszállni. „Elképesztően nagy dimenzióváltás”. Vajon lehet ezt még fokozni? Mintha a Volános időkben négyökrös szekérrel jártunk volna. Inkább elképesztően nagy hencegés már megint.

Hm, milyen színvonalú a közösségi közlekedés? Adódik a kérdés: vették már igénybe valaha a közösségi közlekedést, hogy eljussanak A-ból B-be? Esetleg csúcsidőben? Vagy napközben? Mert csak úgy beszélni, baromi okosakat mondani valamiről vagy megtapasztalni azt a valamit, az teljesen más dolog. A Városháza ablakából kicsit másképp fest a dolog, mint például egy buszmegállóban állva, mondjuk, jeges szélben, tűző napon, szakadó esőben.

Azok tudnának erről hitelesen mesélni, akik naponta busszal, villamossal, trolival járnak iskolába, munkahelyre, bárhová. És időnként önhibájukon kívül elkésnek. Mert késik vagy netán kimarad egy járat. Vagy jön, csak útközben lerobban. Dimenzióváltás, az, hogyne. Láthattuk télen, a hatalmas dimenzióváltást, amikor leállt a villamosközlekedés, és egy „ócska”, kopott villamost állítottak be a felsővezetékek jégmentesítésére.

A változatosság kedvéért tovább folytatódik a Térkő program. Ezért aztán két egész hónapra lezártak egy szakaszt az 1-es villamos útvonalán. Mert Varázserdő. Csak óvatosan megjegyezném, hogy ezt lehetett volna másképp is. Például húzni egy ideiglenes kerítést a munkálatok köré, és a villamos járhatott volna továbbra is az eredeti útvonalán. Á, az túl egyszerű lett volna. Vagy végezni a munkát – ha kell – éjjel-nappal. A környéken nem zavart volna különösebben senkit, és nem tartana olyan sokáig. (A hanyatló nyugaton ezt a munkát harmadannyi idő alatt elvégeznék). Ja, hogy akkor meg is kéne fizetni rendesen az ott dolgozókat.

Az már csak hab a tortán, hogy az összes, kijelzővel rendelkező buszmegállóban legalább kétszer annyi ideig olvasható a tájékoztatás a villamosról, mint a buszról. Így aztán, ha valaki tudni szeretné, milyen buszok járnak arra, mikor jön a következő, akkor meresztheti a szemét, csak vigyázzon, ne akkor pislogjon, amikor egy pillanatra kiírják, mert utána ismét csak a villamosról olvashat. Mivel a villamosmegállókban úgyis kint vannak a hatalmas táblák, nem értem, miért erőltetik rá a busszal, trolival közlekedőkre ezt a dolgot.

A villamosmegállóban beszélgettem egy nénivel, és amikor elmondtam neki, miért is kell átszállni, egyetlen perc gondolkodás nélkül azt kérdezte: Ezt tavaly a stranddal egy felfordulással nem lehetett volna megcsinálni? Mondom, ott a pont, a józan paraszt ész, a logika. Persze, értem én, hogy egy beruházásból csak egyszer lehet nyerészkedni, de a fenébe is, számítson már a lakosság is. Az nem tudom, feltűnt-e a vezetőknek, hogy a klinikára elég sokan mennek villamossal, köztük betegek, nehezen mozgó emberek, kismamák is, nekik külön élmény ez a két hónap. Ha már színvonalat emlegetett a polgármester. Vicces ember, annyi szent.

Ráadásul, most a járványhelyzet alatt, amikor a DKV ostoba táblája arra figyelmeztet, hogy tartsuk a másfél méter távolságot (képtelenség, de aki sose tömegközlekedik, az honnan is tudhatná), ám részleges nyitás mellett is ritkítják a járatokat. Zseniális ötlet, köszönjük, DKV. Tanszüneti menetrend.

Mindeközben Szegeden: A folyamatosan növekvő utasforgalom kiszolgálásának érdekében 2021. április 19-től (hétfőtől) minden vonalon sűrített ütemes menetrend lép életbe. A járványhelyzet ideje alatt bevezetett rendkívüli egységes menetrendhez képest.

Budapesten eleve jóval sűrűbben járnak a tömegközlekedési eszközök.

Hogyan is mondta Pósán László kormánypárti országgyűlési képviselő? Debrecen „példát mutat a magyarországi városoknak”. Kinek is? Vissza kéne venni az arcból, és némi alázattal inkább az itteni vezetésnek példát venni más városokról.

Debreciner

Azt azért látjuk, hogy árakban sem vagyunk verhetetlenek. Mi még a gyűjtőjeggyel is küllőférezünk, nálunk 11 darabos, és nem annyira kedvezményes. A 24 órás és 72 órás jegy az nálunk 1 illetve 3 naptári napra szól, ami így kevésbé használható ki. Budapest – a valódi főváros – jobban kedvez a diákoknak, a nyugdíjasoknak és a kisgyerekeseknek, mint a vidéki városok. Sőt, gondol a közfoglalkoztatottakra és a kvázi jövedelem nélküli álláskeresőkre is. Na, erre vajon milyen előregyártott kifogással jönne a debreceni vezetés? Mert, hogy lenne rá „magyarázat”, afelől semmi kétségem.

Mindjárt itt is van a Debrecen Városkártya meg az azzal igénybe vehető kedvezmények a DKV-nál. Kedvezmény van még a strandbelépő, az állatkerti belépő árából, a meccsek jegyáraiból. Később majd lesz más is, ígérik. Hááát, ez azért nem annyira világbajnok ajánlat, lássuk be. De a köré felépített szöveg az zseniális.

Koppányi Szabolcs

A 2020 májusában bevezetett Debrecen Városkártyával olyan előnyöket és kedvezményeket élvezhetnek a debreceni állandó lakcímmel rendelkező lakosok, amelyek egyedülállóak az országban. A rövid személyes regisztrációt és az egyszeri 1000 forintos kiváltási díj megfizetését követően.

Szegeden a maratoni listában nem találtam olcsóbb bérletvásárlási lehetőséget, viszont kismillió helyen társul hozzá rengeteg kedvezmény.

Kedves Szegedi Polgár! Örömmel köszöntöm Önt abból az alkalomból, hogy 2010. szeptember elsejétől útjára indítjuk a Szeged Kártyát, amelynek használatával városunk intézményeiben illetve számos üzletben jelentős kedvezmények érhetők el. Célunk, hogy a kártyát használók érezzék a szegediség kézzelfogható előnyeit és hogy növekedjék a helyi vállalkozások forgalma. Szeged Kártyája birtokában a rendszerben részt vevő elfogadóhelyeken Ön is olcsóbban vásárolhat például belépőjegyet, virágot vagy egy jó kávét, de az is lehetséges, hogy rendszeres vásárlásaival gyűjtött pontjait az adott üzletben váltsa be. Az Ön személyre szóló Szeged Kártyáját a kitöltött igénylőlap alapján, díjmentesen készítjük el.

Miskolc: A Miskolc Pass Classic kártya 2016. december 15-től Miskolc hivatalos városkártyája. A kártyahasználók 12 alkalommal 10% kedvezménnyel vásárolhatnak az MVK Zrt. jegypénztáraiban bérletet, kedvezményes áron látogathatják meg Miskolc fürdőit, látnivalóit, s több mint 50 helyen vásárolhatnak 10-30% kedvezménnyel. Mindez 1990 forintért.

Figyelték a dátumokat? Máshol már évek óta létezik városkártya.

A Budapest Kártya valóban drágább, ám bőven megtérül, és értelmes dolgokra is igénybe lehet venni.

Koppányi Szabolcs

Mindentől függetlenül továbbra is Budapest a főváros, még akkor is, ha ellenzéki vezetésű. A magyarországi közösségi közlekedésé is. Akár tetszik Debrecen vezetésének, akár nem. Lehet itt erőlködni, csak nem érdemes. Egy darabig még jót nevet az ember ezeken a valóságtól jócskán elrugaszkodott hatásvadász próbálkozásokon, ám egy idő után inkább már szánalmas . És – sajnos – mások ez alapján fognak minket megítélni. Innentől pedig már szégyen.

Ha hozzá szeretnél szólni, megteheted a Debreciner közösségi oldalán. Várjuk a véleményedet!

Kosztonyák Katalin írásai itt olvashatók: A SZÓLÁS JOGÁN.

CSAK VELED együtt tudjuk garantálni, hogy az újságíró és a szerkesztő munkájába ne szólhasson bele más, csak Te, az olvasó. Egy hónapra csak 1000 forint. Támogasd előfizetéseddel a Debrecinert! Köszönjük!

Ezt tartalmat minden olvasónk elérheti. Ha összes írásunkat olvasni szeretné, legyen előfizetőnk! Előfizetéshez kérjük kattintson ide.