fizetett politikai hirdetés fizetett politikai hirdetés
fizetett politikai hirdetés

Egyszer majd egy jeggyel utazunk mindenen - Debrecenben és távolabbra is

Évtizedes halogatások után újabb megállapodás már van, aláírták, ezért előrelépés is lehetséges például a közösségi közlekedők kényelme terén. A civilek szerint vannak hátrányai a több szereplős egyeztetéseknek, inkább egy integrált közlekedésszervező szervezet felállítása lenne a megoldás.

Debrecen térségének közösségi közlekedésfejlesztéséről hatoldalú együttműködési megállapodást írtak alá az Innovációs és Technológiai Minisztérium, Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata és négy közlekedési szolgáltató – MÁV Zrt., MÁV-START Zrt., DKV Debreceni Közlekedési Zrt. és az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. – képviselői május 30-án.

A megállapodás aláírása - Debrecent Barcsa Lajos alpolgármester képviselte
Facebook

A város honlapján olvasható beszámoló szerint a megállapodás főbb pontjai:

- a megállapodók célkitűzése a Debrecen térségében tervezett közlekedési hálózat- és infrastruktúrafejlesztési elképzelések rendszeres cseréje , tartalmának összehangolása, egységes integrált menetrendi javaslatok kidolgozása ;

- tarifális együttműködési lehetőségek előkészítése a közlekedési módok közötti átjárhatóság biztosítása érdekében, közös térségi díjtermékek kialakítása és bevezetése;

- cél a későbbiekben a vasúti-, valamint a rá- és elhordó közúti közlekedési közszolgáltatások fejlesztése;

- a közös ügyfélszolgálati és értékesítési tevékenység kialakítása még az idén;

- a hosszú távú célok között szerepel például a debreceni gazdaságfejlesztő beruházások – különösen az autóipari központ – következtében növekvő utazási igények kiszolgálása az egyéni közlekedés helyett közösségi közlekedési eszközök használatával.

A megállapodásban rögzített célok elérése érdekében a felek operatív munkacsoportokat hoznak létre – olvasható a hivatalos tájékoztatásban.

Az együttműködési paktum kapcsán megkerestük a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület et (Derke), mint a város és agglomerációja közlekedésével legrégebb óta – szakmailag elismerten – foglalkozó civil szervezetet, hogy tudtak-e előzetesen a megállapodásról, bevonták-e őket az előkészületekbe, ismerik-e az aláírt dokumentumban foglaltakat, mi a véleményük róla.

Bár – mint megtudtuk – a Derke is csak a sajtóból értesült az eseményről, Jónás Zoltán , a Derke elnöke érdeklődésünkre összefoglalta a véleményüket:

Jónás Zoltán, a Derke elnöke
Koppányi Szabolcs

„Üdvözöljük a megállapodást, hiszen már régóta szorgalmazzuk, hogy a közösségi közlekedés akkor hatékony és vonzó az utasok számára, ha az összehangoltan, integrált formában működik. A nemzetközi tapasztalatok is ezt mutatják. Egy egységes rendszerben az utasoknak nem két vagy több rossz közül kell egyet választani, hanem valamennyi szolgáltató elérhető ugyanazzal a jeggyel vagy bérlettel. Például Debrecenben a Sámsoni út végén lakók nemcsak a 19-es busszal utazhatnak a belvárosba majd a helyi bérletükkel, hanem a helyközi járatokat is igénybe vehetnék. Haláp estében pedig még inkább látványos lenne az, ha a ritkán közlekedő 37-es mellett a csúcsidőben a negyed óránként közlekedő helyközi járatok is lehetne utazni. A vidéki utasok számára is kedvező lenne az a változás, ha a helyközi járatról leszállva az első útjuk nem a helyi jegypénztárba vezetne, hanem azonnal tudnák folytatni az utazásukat. Az integrált közlekedésszervezés eredménye, hogy gazdaságosabban működtethető, megszüntethetőek a párhuzamosságok és az utasok több szolgáltatást kapnak. Ugyanakkor a megállapodás pontos részleteit nem ismerjük. A több szereplős egyeztetésnek vannak hátrányai is: az ellenérdekelt felek miatt elhúzódhatnak az egyeztetések, ami veszélybe sodorhatja a kitűzött célok elérését. Ez pedig akadályát képezheti annak, hogy valóban egy egységes közösségi közlekedési rendszer alakulhasson ki a régióban. Egy törvényi szabályozás, amely rendelkezik egy integrált közlekedésszervező szervezet felállításáról és működtetéséről , hatékonyabban tudná ellátni a feladatait, mint több szolgáltató egyeztetése, ahol az üzemeltetés kényelmi szempontjai a szükségesnél nagyobb túlsúlyba kerülhetnek az utasok érdekei felett.”

Hogy mikor lehet Debrecenben és környékén egy jeggyel vagy bérlettel utazni buszon, villamoson, trolin, vonaton? Az nem derült ki.

Ezt tartalmat minden olvasónk elérheti. Ha összes írásunkat olvasni szeretné, legyen előfizetőnk! Előfizetéshez kérjük kattintson ide.