MÁSIK FŐVÁROS

Okosbusszal a Békemenetre

A jó busz holtig tanul. Tartja a régi népi tapasztalat alapján megfogant bölcs szólás. Ám nem bizonyos, hogy ez ma is érvényes minden esetre.
Facebook

Például arra, hogy eme korszerű járművek jeles képviselői képesek az ország bármely szegletéből odatalálni az éppen aktuális békemenet színhelyére. Még akkor sem felejtik el az utat, amikor - mint mostanság a járvány miatt - kénytelenek néhány évet kihagyni. Persze ennyit már csupán rutinból meg kell oldaniuk, hisz választás például csak négyévente van. S akkor szintén hajszálpontosan találják meg a magyarországi a választásokra érkező szavazókkal a szavazóhelyiségeket.

Mint korábban ugyancsak megesett, idén sem igazán akarja senki magára vállalni a jól bevált szoftver újraélesítését az állami ünnepség békemeneti része kapcsán. Főként azt nem, hogy a szokásos, központi indíttatású buszoztatás segítségével kerültek az ország, s így megyénk, Hajdú-Bihar legkülönbözőbb pontjain fekvő településekről résztvevők a menetbe.

Facebook

Már amennyiben hittünk a szemünknek, amikor láttuk a felvételeket a masírozás tagjairól. Köztük azokról, akik különböző magyarországi helyiségek neveit hirdető táblákkal vonultak. Ám amennyiben inkább Gulyás Gergely miniszter úr szavainak hiszünk, akkor be kell látnunk, hogy alighanem ők pestiek, fővárosiak voltak. S csupán szimpátiából vagy ki tudja milyen meggondolásból lóbálták egy zalai vagy éppen hajdú-bihari helyiség nevét a fejük felett.

„A kormányinfón a Telex rákérdezett, miért voltak láthatók a Magyar Falu Program keretéből beszerzett önkormányzati buszok is a Békemenetre érkező járművek között szombaton a Rákóczi úton. Gulyás Gergely azzal védekezett, hogy szerinte ezek nem a Békemenetre hozták az embereket. A miniszter úgy fogalmazott: állami megemlékezés volt a Rákóczi út közelében, szerintem az nagyon helyes, ha a mindenkori kormány állami megemlékezésén való részvételt magyar falubuszok segítik. Csakhogy a faluprogramos buszok ablakán ott virított a Békemenetet szervező CÖF logója és a parkolási helyet meghatározó sorszám is – hívta fel a figyelmet a 444, amely le is fényképezett egy ilyen „járatot”. Rajtuk kívül a Népszavának is van fotója hasonló buszról.”

Facebook

Ilyen szellemben nyilatkoztak a szervezők is. „A CÖF-CÖKA nem szerződtetett buszokat vidékről történő személyszállításra – reagált a Civil Összefogás Közhasznú Alapítvány a Demokratikus Koalíció múlt hétfői sajtótájékoztatójára, ahol a párt szóvivője Barkóczi Balázs azt mondta, sajtóhírek szerint a CÖF a korábbi évekhez képest is jóval több embert buszoztathatott az idei október 23-i ünnepre. A CÖF-CÖKA állítása szerint nem szerződtettek buszokat vidékről történő személyszállításra. Az emberek autóval, vonattal, sőt busszal is járnak, villamosra, metróra szállnak, szabad döntésük alapján. A CÖF szerint a Békemeneten 400-500 ezer ember vett részt, tagadják a buszoztatást és azt ígérik, hogy elszámolnak minden fillérrel. A szervezet szerint ők keményen megdolgoznak a közpénzből kapott szponzorálási juttatásokért. ” (444.hu)

Facebook

Mindeközben, illetve a történések idején: „Ellepték az Erzsébet tér környéki utcákat az autóbuszok, amelyek a Békemenetre szállították az embereket. Munkatársunk, Dévényi István négy percig sétált az egyik utcában, ahol kétszer két sávban várakoztak a buszok az állami ünnepség és Orbán Viktor beszéde helyszínének közelében. A Népszava szerint a nagy kapacitású járművek a beszéd után járó motorral várták a Békemenetről visszatérő utasaikat a Ferencziek tere és a Blaha Lujza tér között. Tudósítónk szerint a közeli nagyobb utcákban is ez volt a helyzet, alighanem komoly kihívás lesz a hosszú buszsorokban megtalálniuk a résztvevőknek a saját járműveiket.” (Magyar Hang)

Miután a várakozó kis önkormányzati és nagy távolsági buszok hosszú soráról elérhetők a fényképek, aligha lehet kétséges, hogy nem két fillérbe került összességében az útjuk. S ezt fizette valaki. Vagy parancsba adták buszok tulajdonosainak, hogy odaszállítsák a résztvevőket. Esetleg idén is megtörtént a csoda, s a lefotózott buszok önhatalmúlag, saját maguktól gurultak a fővárosba.

Facebook

Ennek kapcsán, szerintem az sem szentírás, hogy a magyar adófizetők - pártállását tekintve semleges - közpénzéből kellene finanszírozni azt, ha valaki személyes (párt)szimpátiából, egyéni elhatározásból, magánemberként részt kíván venni az államinak kinevezett eseményen. Hisz aligha kétséges, hogy a mostani utaztatók, akárkik voltak, egy más politikai irányultságú kormány regnálása idején korántsem tartanák feladatuknak, hogy abban a felállásban szintén ingyenesen és szervezetten vigyék a résztvevőket az akkor tartandó állami ünnepségekre.

Rajtad múlik! Kattints a képre!
Debreciner

S hogy miből nem fizettek a buszozásért? A CÖF-nek juttatott szponzori pénzekről a napokban újabb hír látott napvilágot: „A Szerencsejáték Service Nonprofit Kft. (SZNP) honlapján közzétett szerződéslista szerint július 1-én 40 millió forintot adtak a Békemenet szervezőinek. A CÖF mögött álló Civil Összefogás Közhasznú Alapítvány (CÖKA) korábban már kapott két részletben 170 milliót az SZNP-től, és idén a szintén állami tulajdonú Magyar Fejlesztési Bank is megtámogatta őket 25 millió forinttal. ” (Átlátszó Blog)

Bizonyára ezekkel az eredetileg közpénzekkel szintén lelkiismeretesen elszámol a magát civilnek mondott szervezet. S ezek szerint abban nem fog szerepelni, hogy akár egyetlen vidékről érkezett busz költségeit fizették volna szervezőként.

Facebook

De talán nem is ez a legfontosabb. Az talán valami olyasmi lehet, hogy az idei október 23-ai ünnepségek ezen és más kísérő jelenségei okán ismét több mint méltatlannak bizonyultak a naphoz. Nemcsak arra a történelmi eseményre nézve, amelyre emlékezni kívántak a fővárosban és másutt, például Debrecenben (olvashatták és láthatták a Debrecinerben, hogy mi hangzott el és mi nem az évfordulót méltató itteni beszédben). Igaz, napjaink közállapotait ismerve jobbra nem számíthattunk. S az sem változott, hogy az ünnepségre, békemenetre(?) érkező buszok a többi szereplőhöz, kellékfigurához, megélhetési gyűlölködőhöz hasonlóan szintén hozták önmagukat. Az országos okosbusz program keretében.

(A jegyzetet illusztráló Facebook-fotókat ebből az összefoglalónkból válogattuk.)

T. Szűcs József jegyzetsorozata itt olvasható: MÁSIK FŐVÁROS.

CSAK veled együtt működünk. Támogasd előfizetéseddel a Debrecinert!
1 (egy!) ezer forint csak havonta. Köszönjük!

Ezt tartalmat minden olvasónk elérheti. Ha összes írásunkat olvasni szeretné, legyen előfizetőnk! Előfizetéshez kérjük kattintson ide.