Megzavarja Debrecen klímáját a BMW-gyár az LMP szerint

Az elvett humuszréteg máshol történő pótlását, a szántásmentes gazdálkodás elterjedését és a kötöttpályás közlekedés fejlesztését szorgalmazzák.

November 13-án sajtótájékoztatót tartott Debrecenben, az Egyetem téren Murguly Mátyás, az LMP országos politikai tanácsának tagja. Az eseményt a politikus közösségi oldalán élőben közvetítették.

A majdani BMW-gyár területe Debrecen mellett
Google Map

Murguly elmondta, a debreceni BMW-gyár építése miatt 500 hektár termőterületet sajátítottak ki, a beruházással ugyan új munkahelyeket teremtenek, de már most megzavarták a város klímáját. A politikus kifejtette, a zöldfelületek csökkentésével nő a terület fényelnyelő képessége, minél sötétebb egy terület, annál több hőt fog magából kibocsátani. Murguly szerint problémát jelent, hogy az elvett zöldterületet nem pótolják. Mint mondta, léteznek talajregeneratív eljárások, amelyekkel rosszabb minőségű talajon is lehetne humuszt képezni, de a BMW egyelőre nem közölte, hogy támogatnának-e ilyen projekteket.

A politikus megjegyezte továbbá, hogy a leendő gyárban is előállított elektromos autókhoz akkumulátorokra van szükség, amelyek gyártása környezetszennyező, a kiöregedett akkumulátorok tárolása pedig újabb problémát jelent. Az LMP szerint inkább a kötöttpályás közlekedést kellene fejleszteni. „A villamos nem fog dugóba keveredni, és az ilyen rendszereknek sokkal alacsonyabb az ökológiai lábnyoma” – mondta Murguly, majd feltette a kérdést: miért nem fektet be a kormány ezekbe a technológiákba?

Rajtad múlik! Kattints a képre!
Debreciner

Beszéljen őszintén a BMW a gyárépítés következményeiről

Megkérdeztük a debreceni politikustól, mi a helyzet a pártja által még 2019 tavaszán indított, a BMW-nek címzett petícióval. Erre Murguly Mátyás azt válaszolta, hogy az továbbra is elérhető, alá lehet írni a párt honlapján, de az elmúlt hetekben a Bethlen utca ügyére fókuszáltak.

Arra a kérdésre, hogy az LMP felvette-e a kapcsolatot a BMW-vel annak érdekében, hogy a cég támogassa az általuk szorgalmazott zöldfelületpótlást, a politikus nem tudott válaszolni, azt azonban megjegyezte, elvárná a cégtől, hogy őszintén beszéljen a debreceniekkel arról, milyen következményei lesznek a gyárépítésnek.

Mivel egy felszántott termőföld ontja magából a szén-dioxidot és elnyeli a hőt, azt is megkérdeztük Murgulytól, hogy szorgalmazzák-e a szántás nélküli gazdálkodás elterjesztését, s ha igen, milyen eszközökkel. A politikus erre egyértelmű igennel válaszolt, de megjegyezte, hogy határozottan nem glifozát felhasználásával történő gazdálkodásban gondolkodnak, hanem permakultúrás, ökológiai módszereket szeretnének látni, amelyek többek között talajtakarásra épülnek. Ezeket Murguly szerint a legegyszerűbben szövetkezetekben lehet megvalósítani, de a jelenlegi mezőgazdasági támogatási rendszer nem kedvez ezek létrehozásának, ezért átalakítanák azt.

Debrecen, Bethlen utca
Polgár Tóth Tamás

A politikustól a Bethlen utca kétszer kétsávosításával kapcsolatban azt is megtudtuk, hogy az önkormányzattól továbbra sem kaptak semmilyen hatástanulmányt, amely igazolná a beruházás szükségességét. Megjegyezte továbbá, hogy a zöldsáv egy részének leaszfaltozása miatt nem fog megfelelni az egy főre számított zöldfelület mérete az uniós direktívának.

Ha fontosnak tartod, hogy a Debreciner folytathassa a munkáját, akkor támogasd! Rajtad múlik!

Ezt tartalmat minden olvasónk elérheti. Ha összes írásunkat olvasni szeretné, legyen előfizetőnk! Előfizetéshez kérjük kattintson ide.