Már 10 éve tervezik a Debrecen és Nagyvárad közötti közvetlen vasúti közlekedés feltámasztását

Közösségi közlekedéssel jelenleg csak Berettyóújfalun, Püspökladányon és Érmihályfalván keresztül lehet eljutni egyik testvérvárosból a másikba. Esti programokra csak az tud kilátogatni, aki vállalja az éjjeli hazautat, vagy ott alszik a helyszínt adó városban.
Koppányi Szabolcs

Épp a napokban volt 10 éve, hogy Debrecenben, a Kölcsey Központban egy konferenciát tartottak a két testvérváros, Debrecen és Nagyvárad közötti közlekedés fejlesztésének lehetőségeiről. A helyi önkormányzati médiaként működő Dehir beszámolója szerint Papp László (Fidesz) akkori alpolgármester, ma a város polgármestere az eseményen azt mondta: „a következő évtizedben van lehetőség arra, hogy a két város között újjáéledjen a Monarchia idején létező, később megszüntetett vasúti közlekedés”.

A nagyváradi vasútállomás anno
erdelyalbum.hu

2013. október 3-án aztán Debrecen közgyűlése elfogadta a város 2014 és 2020 közötti időszakra vonatkozó innovációs gazdaságfejlesztési programját, amelynek egyik eleme a Debrecen-Nagyvárad vasútvonal felújítása és fejlesztése az ipari infrastruktúra és a repülőtér fejlesztéséhez kapcsolódóan címet viselte. Az akkori, Kósa Lajos-féle városvezetés elképzelései szerint a meglévő, 50 kilométeres vasúti szakasz felújításával és a romániai szakaszon hiányzó 6 kilométeres szakasz kiépítésével élénkítették volna fel a két város közötti kereskedelmi, gazdasági, kulturális és turisztikai kapcsolatokat.

Debrecen most
Koppányi Szabolcs

Az akkor bejelentett fejlesztés megvalósítása azóta sem kezdődött el, legutóbb 2021. november végén, a Hódmezővásárhely és Szeged között közlekedő első tram-train-járat elindulásakor Palkovics László innovációs és technológiai (ma már technológiai és ipari) miniszter jelentette be, hogy a következő ilyen kötöttpályás közlekedési lehetőséget Debrecen és Nagyvárad között alakítanák ki. Papp László polgármester erről szeptember 2-án a hajdú-bihari megyeszékhely közgyűlésében azt mondta, a terveik szerint még ebben az évtizedben megvalósul a projekt.

Nagyvárad polgármestere szeptemberben még nem tudott semmiről

Az újabb magyarországi nekibuzdulás kapcsán mindenképpen érdemes megjegyezni, hogy a Maszol 2021. szeptember 13-án azt írta, Florin Birta (PNL) nagyváradi polgármester a Bihoreanul hetilapnak adott nyilatkozata alapján semmit nem tud az egész beruházásról. „Semmit nem tudok, engem senki sem keresett meg ebben a témában. Pásztor Sándor úr korábban szóba hozta, de ennyi” – idézték a polgármestert.

2012-ben a fentebb említett debreceni konferencián Nagyvárad akkori alpolgármestere, Bíró Rozália (RMDSZ) a Dehirnek még a következőképp nyilatkozott: „Hiszem azt, hogy van realitása a régi vasúti vonal visszaállításának, hiszen európai uniós források is vannak, amivel biztosíthatjuk a finanszírozását”.

A Volánbusz néhány hónap után megszüntette az egyetlen közvetlen járatot

A két város között egyáltalán nincs közvetlen közösségi közlekedési összeköttetés. A Volánbusz ugyan 2019 októberében bevezetett egy heti rendszerességgel, Debrecenből szombat reggelenként induló, Nagyváradról aznap késő délután visszainduló autóbuszjáratot, de ezt 2020. március 1-én az alacsony kihasználtságra hivatkozva meg is szüntette.

Kattints a képre!
debreciner.hu

Az egyetlen átszállás nélküli, ésszerű eljutási időt kínáló közlekedési lehetőség saját autóval nem rendelkezők számára jelenleg a telekocsi, de ez is igen ritkán közlekedik. Az Oszkar.com-on cikkünk írásakor három Debrecenből induló járatot találtunk, az egyik május 20-án 12 óra 45 perckor, a másik ugyanazon a nap 18 óra 30 perckor, a harmadik pedig május 27-én 0 óra 30 perckor indul, az utazások 1000-1200 forintba kerülnek. Nagyváradról Debrecenbe ugyanakkor mindössze egy járatot listáz az útitárskereső, május 22-én 12 órakor, 1000 forintért – tehát aki telekocsival eljut egyik városból a másikba, sem aznap, sem másnap nem tud ugyanígy visszajönni.

Püspökladányon, Berettyóújfalun vagy Érmihályfalván keresztül

A Google útvonaltervezője szerint közösségi közlekedéssel a leggyorsabb módja a két város közötti közlekedésnek, ha egy nagy kerülővel vasúton püspökladányi átszállással oldjuk meg az utazást, vagy Debrecen és Berettyóújfalu között autóbusszal, Berettyóújfalu és Nagyvárad között pedig vonattal közlekedünk (alternatívaként vasúton Érmihályfalván keresztül lehet még utazni, de itt ritkábban vannak járatok, és jellemzően hosszabb is az eljutási idő). Az első opció esetében az összesen 114 kilométeres távolságot járatoktól függően 2664 vagy 2994 forintért, míg berettyóújfalui átszállás esetén a 73 kilométeres távot többnyire 1619 vagy 1923 forintért tehetjük meg. Bármelyik verziót is válasszuk, az út többnyire szűk 3 órát vesz igénybe.

Google

A két város egyébként a Google szerint közúton 82,6 kilométerre van egymástól, az utazás időtartama autóval általában 1 óra 5 perc és 1 óra 30 perc közé esik.

A közösségi közlekedés kapcsán fontos még megemlíteni, hogy nemcsak a hosszú eljutási idő jelent problémát, hanem az is, hogy Nagyváradról Debrecenbe (Érmihályfalván keresztül) az utolsó vonat 19 óra 21 perckor indul, az első pedig csak éjjel 1 óra 31 perckor, ami azt jelenti, hogy gyakorlatilag nem lehet Nagyváradra esti kulturális rendezvényekre kilátogatni Debrecenből, csak akkor, ha valaki a visszaúton vállalja az éjjeli, másfélórás püspökladányi átszállással együtt 4 óra 20 percig tartó utat, vagy ott alszik Váradon. Ehhez hasonló a helyzet a másik irányban is: Debrecenből Nagyváradra 19 óra 34 perckor indul az utolsó előtti vonat, aki azt lekési, a 22 óra 39 percessel még el tud indulni Váradra, de csak hajnal 5 óra 20 percre ér oda.

Hiába tehát a testvérvárosi – és sok évszázados történelmi – kapcsolat, aki ezt valamilyen esti, éjszakai programon való részvétellel (Váradon most zajlik például a Festum Varadinum, Debrecenben pedig az előző hétvégén tartották a PusztaHang Alkotótábor koncertjeit) szeretné erősíteni, annak jelenleg autóznia kell. Ha tud.

CSAK VELED együtt tudjuk garantálni, hogy az újságíró és a szerkesztő munkájába ne szólhasson bele más, csak Te, az olvasó. Egy hónapra csak 1000 forint. Támogasd előfizetéseddel a Debrecinert! Köszönjük!

Ezt tartalmat minden olvasónk elérheti. Ha összes írásunkat olvasni szeretné, legyen előfizetőnk! Előfizetéshez kérjük kattintson ide.